Chello introduceert nieuwe spamfilter
Leestijd: 3 minuten
chello introduceert nieuwe spamfilter voor Europees mailsysteem
chello heeft een nieuw spammail filtersysteem in gebruik genomen. Hiermee wordt spammail streng aangepakt. In de strijd tegen spam blokkeert chello nu inkomende én uitgaande e-mails van haar klanten aan de hand van een zwarte lijst. Als het IP-adres van de verzender van de e-mail op de zwarte lijst voorkomt, zal de e-mail als spam worden aangemerkt en niet aankomen. De verzender van de spam krijgt een foutmelding. chello's zwarte lijst wordt bijgehouden door spamcop.net en is gebaseerd op de klachten die spamcop.net van verschillende Internet Service Prividers over de hele wereld ontvangt. Als spamcop.net een spambron identificeert, wordt het IP-adres op haar zwarte lijst gezet. 48 uur na de meest recente klacht wordt het IP-adres automatisch weer vrijgegeven.
Indien een chelloklant op de zwarte lijst voorkomt, zullen de e-mails van deze klant worden geblokkeerd. Dit kan mogelijk een gevolg zijn van het feit dat zijn of haar computer voor het versturen van spammail wordt gebruikt, zonder dat de klant hier weet van heeft. Dat komt bijvoorbeeld doordat ze besmet zijn met het Sobig.F-virus of omdat er op een andere manier een achterdeurtje op hun pc is opengezet. Met een snelle kabelinternetaansluiting zijn ze dan een gewild slachtoffer voor spammers. In dergelijke gevallen adviseert chello om een antivirusprogramma te installeren of om voor verdere assistentie contact op te nemen met de helpdesk.
Met deze maatregel wil chello de overlast van haar klanten door spam verminderen. Bovendien zal de invoering van dit spamfilter de werking van chello's mailsysteem verbeteren.
Het nieuwe filtersysteem blokkeerde, na volledige implementatie, op de eerste dag ongeveer zeven miljoen e-mails. Dit is meer dan 50% van het totaal aantal e-mails dat door chello dagelijks in Europa wordt verwerkt.
Sudhir Ispahani, Chief Technology Officer van UGC Europe, Inc. het moederbedrijf van UPC en chello: 'Met deze pro-actieve aanpak van spam, reduceren wij het aantal ongewenste e-mails van 750.000 klanten in 10 Europese landen op een drastische wijze. Dankzij dit nieuwe spamfilter kunnen onze klanten meer van het Internet genieten, inclusief het zenden en ontvangen van gewenste e-mails.'
De kabelprovider met klanten in Nederland, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen, Frankrijk, België, Polen, Hongarije, Slowakije en de Tsjechische Republiek is in het verleden vaak bekritiseerd vanwege het anti-spambeleid. Chello filterde sinds eind september uitgaande e-mail op spam, waarbij het filter op een bepaalde combinatie van steekwoorden zocht. Daarvoor was alleen een filter in gebruik waarmee binnenkomende e-mail op spam werd doorzocht. Karin Spaink van Spamvrij.nl was destijds niet te spreken over de door chello gekozen oplossing om spam te bestrijden op basis van steekwoorden. Volgens haar zou het kunnen betekenen dat ook legitieme e-mail niet meer goed zou kunnen functioneren.
Begin december kreeg chello te kampen met een stortvloed aan spamberichten op haar netwerk. De aantallen waren zo groot dat mail vertraagd werd bezorgd. Chello ontkende overigens dat de problemen veroorzaakt werden door het in opspraak geraakte spamfilter, dat slechts korte tijd gefunctioneerd heeft.
Intussen begint het probleem met spam wereldwijd behoorlijk uit de hand te lopen! Niet alleen chello, maar ook andere providers ondervinden de gevolgen van spam. Zo raakten eind oktober de mailservers van LaDot en @Home nog verstopt door de enorme toename aan spamberichten.
In Nederland geldt sinds november een spamverbod dat een uitvloeisel is van een richtlijn die het Europees Parlement vorig jaar aannam. Het Europarlement koos voor een zogeheten opt-in systeem, waarbij bedrijven alleen nog maar e-mail mogen versturen naar mensen die zich daarvoor hebben opgegeven.
Meer informatie over spam: Spamvrij.nl
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...