Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op internetten.nl helpen we jou ook te besparen op je internet en tv!
Vergelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Wij vergelijken al
25
jaar
Vergelijk en kies de beste deal
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Miljoen internetabonnees via kabel

Leestijd: 2 minuten

De Nederlandse kabelsector heeft een mijlpaal bereikt: één miljoen huishoudens internetten via de kabel. Daarmee realiseert de kabel het hoogste aantal breedband internetaansluitingen en bevestigt Nederland zijn toppositie in Europa als het gaat om breedbandinternet. Dit bericht het Platform Nederland Breed, dat onlangs is opgericht door de kabelsector om de brede beschikbaarheid van breedbandinternet en het gebruik daarvan te bevorderen. 

Overigens had de kabelsector het behalen van deze mijlpaal al in 2003 verwacht. Het aantal ADSL-aansluitingen verdubbelde echter vorig jaar, terwijl internet via de kabel nauwelijks 25% groeide.   Hoewel er geen ruchtbaarheid aan gegeven is, is de grens van één miljoen ADSL-internetters waarschijnlijk allang overschreden. Immers, marktleider KPN had alleen al 746.000 klanten aan het eind van vorig jaar. Tel daar de abonnees van de bbned-, Tiscali Wholesale- en Versatel-netwerken bij en men komt gemakkelijk aan één miljoen.    

Rob van Esch, secretaris van het Platform Nederland Breed beweert dat kabelinternet  snel, betrouwbaar en toekomstvast is. "De goede prijs-kwaliteitverhouding en de hoge snelheden hebben bijgedragen aan de succesvolle opmars van internet via de glaskabel."

Volgens de kabelaars  beschikt Nederland over een infrastructuur die geschikt is voor alle mogelijke toepassingen van breedband. Met nieuwe technologieën als Eurodocsis, Ethernet-to-the-Home en andere systemen zouden snelheden tot 100 Mb/s onder handbereik liggen. Op korte termijn wil men de gehele kabelinfrastructuur geschikt te maken voor breedbandtoepassingen.

Het behalen van de mijlpaal van één miljoen kabelinternet abonnees wordt in de landelijke campagne van de gezamenlijke kabelmaatschappijen, 'Haal alles uit de kabel', onderstreept. Deze campagne ging onlangs van start en positioneert de kabel als de beste consumentenoptie voor televisie, telefoon en internet.

Geactualiseerd: woensdag 5 augustus 2020
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.