Sterke toename breedband stimuleert kopen via internet
Leestijd: 2 minuten
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in 2003 gestegen naar een totale omzet van ruim een miljard, een stijging van 32% ten opzichte van een jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek door Blauw Research en branchevereniging Thuiswinkel.org dat ieder half jaar wordt uitgevoerd.
De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van het aantal online kopers dat in 2003 iets online heeft gekocht en anderzijds een forse stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal online shoppers blijft groeien en is in 2003 met 15% gestegen naar 3,4 miljoen online kopers. Gemiddeld heeft de online shopper in 2003 € 364 online uitgegeven, in 2002 was dit nog gemiddeld € 318 euro; een stijging van 14%. De hogere uitgaven per consument worden met name veroorzaakt door gemiddeld hogere bestedingen in grote marktsegmenten zoals reizen en hardware. Ook wordt er vaker online iets besteld, de bestelfrequentie is gestegen van 2,98 naar 3,35, een stijging van 12%. Bovenstaande cijfers tonen aan dat consumenten steeds meer vertrouwen hebben in het internet als transactiekanaal, zo concluderen de onderzoekers.
Het reissegment doet het erg goed op online shopping markt, maar ook de verkoop van elektronica, DVD en kleding via internet laat een stijging zien. Volgens de onderzoekers is ook de sterke toename van breedband internet in het afgelopen halfjaar een stimulerende factor voor het kopen via internet. Aangezien consumenten steeds langer en sneller online zijn wordt het eenvoudiger en gemakkelijker om het internet te gebruiken bij het koopproces. Zowel bij het daadwerkelijk kopen als bij de oriëntatie.
Wat de meest favoriete webwinkel is, wordt maandag 22 maart a.s. in Noordwijk aan Zee bekend gemaakt. Tijdens een besloten Gala-Avond van de Stichting Nationale Thuiswinkel Awards worden vakprijzen en publieksprijzen uitgereikt aan de beste Starter, de beste Catalogus en de beste WebWinkel. Consumenten kunnen stemmen en kans maken op een van de vele prijzen beschikbaar gesteld door de genomineerde bedrijven.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...