Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op internetten.nl helpen we jou ook te besparen op je internet en tv!
Vergelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Wij vergelijken al
25
jaar
Vergelijk en kies de beste deal
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Switchen van ADSL-aanbieder onnodig lastig

Leestijd: 2 minuten

De Consumentenbond heeft de OPTA in een brief om maatregelen gevraagd om beter en sneller overstappen tussen de verschillende ADSL-netwerken af te dwingen. 
De aanbieders maken het klanten onnodig moeilijk over te stappen naar een andere ADSL internetaanbieder. Een ander probleem is de lange opzegtermijn van drie maanden. 
Dit stelt de  Consumentenbond. 

De organisatie wil dat de bedrijven onderling afspraken maken, waardoor het eenvoudiger wordt te veranderen van aanbieder. Het kost namelijk weken om te switchen.
De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit  is inmiddels al met een onderzoek bezig. Enige tijd geleden hebben  Versatel, BBned en Tiscali al  klachten ingediend over dit onderwerp. De aanbieders van deze drie netwerken vinden dat het te lang duurt om van KPN over te stappen naar snel internet van een van de drie bedrijven, namelijk zes weken.  De toezichthouder hoopt  in mei of juni  met een uitspraak te komen.

KPN is de grootste partij die ADSL aanbiedt o.a. via haar dochterbedrijven Planet,  Het Net en XS4ALL. Daarnaast bieden meerdere providers, bijvoorbeeld Tiscali, Zon en Wanadoo, ook internet aan via het netwerk van KPN. Drie bedrijven hebben een eigen netwerk, namelijk BBned, Tiscali en Versatel. Maar overstappen van de ene internetprovider naar de ander als het netwerk ook verandert, betekent voor consumenten dat ze al gauw zes tot acht weken geen ADSL hebben. Dat komt doordat de oude ADSL-verbinding eerst helemaal afgebouwd moet worden. Daarna moet de lijn worden vrijgegeven door de oude netwerkaanbieder voordat de nieuwe aanbieder de opdracht kan geven voor de opbouw van een nieuwe ADSL-verbinding. Dit duurt weken. Bovendien moeten er opnieuw aansluitkosten betaald worden.

Volgens een woordvoerder van KPN is het vanaf uiterlijk 1 mei echter mogelijk om eenvoudig van aanbieder te veranderen, op voorwaarde dat de klant  op het netwerk van KPN blijft. Volgens andere providers zit daar het probleem. Zij zijn  min of meer in de veronderstelling dat KPN de tijd van de switch onnodig lang houdt.   Echte concurrentie, dus op verschillende netwerken, blijft nog steeds lastig.

Geactualiseerd: woensdag 3 maart 2004
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.