De best beoordeelde alles-in-1 providers

Je wilt overstappen van alles-in-1 provider, maar waar let je op? De prijs is belangrijk, maar ook de kwaliteit van de diensten die geleverd worden. Zijn er bijvoorbeeld vaak storingen? De Consumentenbond test elk kwartaal de alles-in-1 providers op de internet-, telefonie- en televisiekwaliteit, het aantal storingen en de klantenservice.internetten-beste-provider.jpg

Hoe worden alles-in-1 providers getest?

Elke maand vraagt de Consumentenbond panelleden naar de ervaren storingen op internet, bellen en tv-vlak. Per kwartaal vragen ze ook naar de klanttevredenheid en publiceren ze een rangschikking met een 'Beste uit de Test'. Om een testoordeel te geven voor een provider moeten minimaal 75 consumenten de enquêtes hebben ingevuld. Op dit moment zijn er nog niet voor alle providers voldoende panelleden om een testoordeel te geven.

De panelleden beoordelen de providers op de volgende aspecten:

  • Kwaliteit internetverbinding
  • Kwaliteit vaste telefoonverbinding
  • Kwaliteit digitale televisieverbinding
  • Kwaliteit klantenservice
  • Oordeel aanbieder

Resultaten

De resultaten over het laatste kwartaal van 2016 laten zien dat XS4ALL de hoogste score heeft behaald met een 8,3 voor glasvezel en een 7,9 voor DSL. Voor zowel glasvezel als DSL is de score op de internetverbinding zeer goed, daarnaast zijn er ook weinig storingen. Bekijk de beoordelingen van alle providers in onderstaande tabel. 

Bron: De Consumentenbond
Provider Verbinding Algemeen testoordeel
xs4all.gif Glasvezel 8,3
xs4all.gif

DSL

7,9
zeelandnet.gif Kabel 7,9
kpn.gif Glasvezel 7,8
onsbrabantnet.gif Glasvezel 7,7
solcon.gif Glasvezel 7,6
telfort.gif Glasvezel 7,6
kpn.gif DSL 7,6
telfort.gif DSL 7,0
ziggo.gif Kabel 7,0
t-mobile.gif Vodafone (nu T-Mobile) Glasvezel 7,0
caiway.gif Glasvezel 6,8
tele2.gif DSL 6,7
online.gif DSL 5,2

Storingen

De providers die het meest te kampen hadden met storingen op het gebied van internet zijn Caiway Glasvezel en Online DSL. Daarnaast zijn de panelleden ook niet echt tevreden over de kwaliteit van het internet bij Online.nl met een score van een 5.7. Volgens Online.nl zelf heeft dit mede te maken met de overgang naar het KPN-netwerk. De verwachting is dat de migratie in het eerste kwartaal van 2017 afgerond zal zijn. Verder zijn er op het gebied van televisie bij alle providers af en toe storingen. 

Online.nl

Het regende klachten over Online.nl en in de uitzending van Radar werd dit ook behandeld. De provider heeft toegegeven dat er problemen zijn; er waren voornamelijk klachten over de klantenservice en over de slechte internetverbinding. De eerste verbeterslag is gemaakt; de klantenservice van Online.nl is nu gratis te bereiken. Dat klanten niet tevreden zijn over de aanbieder blijkt ook wel uit de cijfers die gegeven worden. De aanbieder krijgt een 2,8 als beoordeling en heeft daarnaast veel storingen op het gebied van telefonie, internet en televisie. Ook de kwaliteit van deze diensten laat te wensen over volgens de panelleden.

Conclusie

Op basis van bovenstaande gegevens kunnen we concluderen dat over het algemeen alle providers een ruime voloende behalen. Een uitzondering hierop is Online.nl, maar zij hebben beterschap beloofd. Benieuwd welke providers er leveren op jouw adres? Doe dan de postcode check op onze Internetten.nl

Geactualiseerd: 23-03-2017