De best beoordeelde alles-in-1 providers

Je wilt overstappen van alles-in-1 provider, maar waar let je op? De prijs is belangrijk, maar ook de kwaliteit van de diensten die geleverd worden. Zijn er bijvoorbeeld vaak storingen? De Consumentenbond test elk kwartaal de alles-in-1 providers op de internet-, telefonie- en televisiekwaliteit, het aantal storingen en de klantenservice.internetten-beste-provider1.jpg

Hoe worden alles-in-1 providers getest?

Elke maand vraagt de Consumentenbond panelleden naar de ervaren storingen op internet, bellen en tv-vlak. Per kwartaal vragen ze ook naar de klanttevredenheid en publiceren ze een rangschikking met een 'Beste uit de Test'. Om een testoordeel te geven voor een provider moeten minimaal 75 consumenten de enquêtes hebben ingevuld. Op dit moment zijn er nog niet voor alle providers voldoende panelleden om een testoordeel te geven.

De panelleden beoordelen de providers op de volgende aspecten:

  • Kwaliteit internetverbinding
  • Kwaliteit vaste telefoonverbinding
  • Kwaliteit digitale televisieverbinding
  • Kwaliteit klantenservice
  • Oordeel aanbieder

Resultaten

De resultaten over het eerste kwartaal van 2017 laten zien dat XS4ALL wederom de hoogste score heeft behaald met een 8,4 voor glasvezel. Ook op DSL scoort de provider goed met een 7,8 als gemiddelde cijfer en een vijfde plek in de lijst. De glasvezel internetverbinding is zeer goed, want hier scoort de provider het hoogst op van allemaal. Ook de kwaliteit van telefonie scoort zeer hoog en er zijn daarnaast weinig storingen bij XS4ALL. Bekijk de beoordelingen van alle providers in onderstaande tabel. 

Bron: De Consumentenbond
Provider Verbinding Algemeen testoordeel
xs4all.gif Glasvezel 8,4
zeelandnet.gif

Kabel

8,0
onsbrabantnet.gif Glasvezel 8,0
kpn.gif Glasvezel 7,9
xs4all.gif DSL 7,8
telfort.gif Glasvezel 7,7
caiway.gif Glasvezel 7,5
solcon.gif Glasvezel 7,4
telfort.gif DSL 6,9
t-mobile.gif Glasvezel 6,9
ziggo.gif Kabel 6,8
tele2.gif DSL 6,8
online.gif DSL 5,9

Storingen

De provider die het meest te kampen had met storingen is Online.nl DSL. Dit is echter wel minder geworden ten opzichte van het vorige kwartaal toen had namelijk 45% van de mensen nog last van internetstoringen en nu is dat 24%. Op het gebied van telefonie is het aantal storingen bij Online.nl ook minder geworden want die is nu gedaald naar 13% (was 31%). Veel providers hebben daarnaast te maken met storingen op de televisie. Op de kwaliteit van televisie wordt overigens ook niet heel hoog gescoord, want de hoogste score is een 7,5 van XS4ALL Glasvezel en Zeelandnet/Delta Kabel.   

Online.nl

Online.nl laat verbetering zien met een 5,2 in het vorige kwartaal naar een 5,9 in het huidige kwartaal. De klantenservice is gratis geworden en de migratie naar het KPN-netwerk is afgerond. Het regende eind 2016 klachten over Online.nl en in de uitzending van Radar werd dit ook behandeld. De provider heeft toegegeven dat er problemen zijn; er waren voornamelijk klachten over de klantenservice en over de slechte internetverbinding, dit lijkt verbeterd. De verbetering in het algemeen testoordeel laat zien dat het de goede kant opgaat, alleen is de provider nog wel hekkensluiter. Klanten blijken toch te willen (gaan) overstappen want de aanbieder krijgt als oordeel 'maar' een 4,1.  

Conclusie

Op basis van bovenstaande gegevens kunnen we concluderen dat over het algemeen alle providers een ruime voloende behalen. Een uitzondering hierop is Online.nl. Benieuwd welke providers er leveren op jouw adres? Doe dan de postcode check op onze Internetten.nl

Geactualiseerd: 12-05-2017