Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

'Alleen KPN, Solcon en Telfort duidelijk over internetsnelheid'

door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten

Alleen KPN, Solcon en Telfort geven consumenten realistische informatie over internetsnelheid vóór het afsluiten van een abonnement voor vast internet. De overige acht providers, van zowel kabel als ADSL, adverteren met 'tot'-snelheden. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Digitaalgids van de Consumentenbond. Over de te verwachten snelheid van mobiel internet volgt nog een onderzoek.

Slechts 3 van de 11 providers doen het goed
Volgens de Consumentenbond laten alleen Telfort en Solcon tijdens het online bestelproces zien wat de werkelijke snelheid op het adres is. KPN verstrekt op de website, net voor het afronden van de bestelling, informatie over de reële snelheid en geeft aan dit ook te doen bij bestellingen in de winkel en aan de telefoon. XS4ALL en T-Mobile Online.nl hebben een algemene webpagina met een globale indicatie, los van postcodes. T-Mobile Online.nl geeft daarnaast een snelheidsindicatie op basis van postcode in een bevestigingsmail, maar pas nadat de bestelling is gedaan. Caiway, UPC, Tele2, Vodafone, ZeelandNet en Ziggo communiceren alleen de tot-snelheid.
 
Gedragscode
De Consumentenbond zegt regelmatig klachten te ontvangen van mensen die aangeven dat hun internetsnelheid ver achterblijft bij datgene wat hen beloofd is. Op aandringen van de politiek geldt sinds 1 januari 2013 de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden. Volgens de consumentenorganisatie  zegt die code 'slechts dat providers hun klanten moeten informeren welke factoren de internetsnelheid beïnvloeden'. Providers kunnen volgens de bond een stap verder gaan en voor de aankoop consumenten eerlijk informeren over welke internetsnelheid ze daadwerkelijk kunnen verwachten. 

Dit wordt overigens al min of meer aangegeven in de gedragscode. In artikel 1.6 staat dat providers consumenten zo goed mogelijk moeten voorlichten over de te verwachten snelheid, ook voor de tot standkoming van de overeenkomst. 

De Consumentenbond gaat de komende weken uitzoeken welke informatie mobiele providers geven  over de te verwachten snelheid van mobiel internet.

Lees meer over snelheid internetverbindingen

Geactualiseerd: donderdag 30 april 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie