Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten straks vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

België loopt voorop met breedband

Leestijd: 2 minuten

12 miljoen Europese woningen hebben nu breedband internet, dat is 7,5 % van alle Europese huishoudens. Dit maakte onderzoeksbureau Strategy Analytics via een persbericht bekend.

België loopt voorop met 20,2 %, gevolgd door Denemarken met 18,2 %, terwijl Nederland met 13,7 % op de derde plaats staat. Er kwamen in 2002 6,3 miljoen nieuwe breedbandaansluitingen bij, 55 % meer dan in 2001.  Het aandeel van de nieuwe ADSL-aansluitingen steeg van 72,3 % in 2001 tot 76,1 % in 2002. Het aantal kabelaansluitingen daalde van 26 naar 22,6 %.

De verwachting van het bureau is dat er in 2003 7,2 miljoen breedbandaansluitingen bijkomen, wat neerkomt op circa 12 % van de huishoudens. Men denkt dat de kabel sterk terug komt, waardoor het marktaandeel 25 % zal worden, terwijl het aandeel van ADSL daarentegen zal dalen tot 71 %. 

Strategy Analytics laat zien dat breedband het meest succesvol is in landen als België, Denemarken en Nederland. Men verklaart het succes in deze landen vanwege de grote concurrentie tussen kabel- en ADSL aanbieders.  

Op langere termijn voorspelt men dat in 2008 38% van de Europese woningen breedband (kabel en ADSL) heeft in Europa. De voorspelling is dat het aandeel van satelliet, glasvezel tot aan huis en draadloze breedband beperkt blijft tot gezamenlijk 2,1 %.

Uit een recente meting van het Bredase marktonderzoeksbureau Heliview komen echter heel andere cijfers naar voren. Dit bureau maakt bekend dat 28 % van de Nederlandse huishoudens over een breedbandaansluiting beschikt! Dit onderzoek heeft plaatsgevonden onder ongeveer 1500 huishoudens in Nederland. Door de frequentie van meten en de gehanteerde steekproefgrootte beschikt Heliview naar eigen zeggen 'over een grote database aan betrouwbare marktgegevens omtrent ICT gebruik in de consumentenmarkt. Alle resultaten zijn geanalyseerd naar een aantal socio-economische en demografische variabelen, zoals leeftijd, beroep, inkomen, sociale klasse, gezinsgrootte en regio. '

Een verschil van 14,3 % tussen beide onderzoeksbureaus wat de Nederlandse breedbandpenetratie betreft, roept op z'n minst de vraag op naar de betrouwbaarheid van de uitslagen...

Geactualiseerd: donderdag 30 januari 2003
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie