Column: 2012 wordt het jaar van...
Leestijd: 3 minuten
Column: 2012 wordt het jaar van de creatieve consument. Ik ben benieuwd hoe we over een jaar in deze column afscheid nemen van 2012. Gelukkig kunnen we deze maand nog doen alsof er niets aan de hand is. 2012 wordt in Europa het jaar van de waarheid. Internet kans nu al helpen om het jaar zonder overbodige vetrandjes door te komen.
Deze decembermaand is er een met twee gezichten. Aan de ene kant vieren we feest met Sinterklaas, de Kerstman en de jaarwisseling. Aan de andere kant koersen de Europese economieën, ook de onze, af op een gure periode. Financieel gezien dan. Hoe we er precies voorstaan, weet het grote publiek eigenlijk niet eens. Hopelijk kunnen de Europese regeringsleider ons deze maand eindelijk eens wat duidelijkheid geven over hoe fris of koud het wordt en hoe we ons daarop kunnen kleden.
Eén ding is zeker. Meer mensen hebben minder geld om verplichtingen na te komen en om ‘extra dingen’ te doen. Ze kunnen nu nog denken van wel, maar dat is een illusie. Hoe je het ook wendt of keert, er gaan meer euro’s uit dan erin komen.
Internet biedt in zulke tijden uitkomst op veel vlakken. Het loont de moeite om ‘s avonds eens een paar uurtjes extra achter het scherm te zitten. Sites zoals deze kunnen helpen om vaste kosten voor telecom, televisie en energie eens goed onder de loep te nemen. Independer doet hetzelfde, maar dan voor verzekeringen. En dan hebben we nog de (niet altijd even noodzakelijke) aankopen van huishoudelijke artikelen. Ook daarop kun je besparen door doelgericht een aantal productvergelijkingssites af te lopen. Iedere euro die je niet uitgeeft, is er een. Voor kortingssites zal het volgend jaar daarom vast geen kommer en kwel worden.
De digitale media kunnen ook op een heel ander vlak van dienst zijn. Wellicht bieden diensten als Facebook, Google+, Hyves, Skype en Whatsapp wel uitkomst om toch in nauw contact te blijven met bekenden voor wie de benzine wat te duur begint te worden. Ik wil geen onheilspeller zijn, maar enige realiteitszin is geen overbodige luxe.
Het aardige van tijden van krimp is dat mensen creatiever worden. Het web is dan de uitgelezen plek om nieuwe ideeën snel en breed onder de aandacht te brengen. Zo zijn er in Nederland amper echt goede webstekken met een regionale focus waar mensen onderling kunnen handelen in producten maar zeker ook diensten. Al jaren proberen dit soort initiatiefjes voor digitale ruilhandel een voet aan de grond te krijgen. Wellicht geeft het sentiment van 2012 hen wel de benodigde kickstart.
Hoe het ook zal zijn, Nederland verkeert vandaag en de komende weken nog in feeststemming. Zelfs de EK-loting wordt door de meesten strijdvaardig opgevat. Dat is een mooie, gezonde basishouding om het nieuwe jaar mee in te gaan. Een stevige proost op een gezond 2012.
*) Erwin Boogert, 6 december 2011. Erwin Boogert werkt voor Emerce, schrijft een reeks e-boeken en is actief als freelance journalist. Hij heeft geen financiële voorkennis, maar leest wel trouw elke dag de krant.
Laatste nieuws
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...