Column: Binnenkort Eredivisie bij bol.com?
door Erwin Boogert Leestijd: 3 minuten
Er komen weer ontslagen bij de publieke omroep en als het tegenzit wordt er zelfs gesneden in 'Andere Tijden'. Doodzonde. Het NPO-bestuur zit met de handen in het haar. Er wordt minder tv gekeken. Of beter: naar hún programma's.
Een paar maanden geleden zag ik statistieken met kijkcijfers van een omroep en die waren niet mals. Die zijn al heel lang niet mals, maar dalen en inzakken is niet hetzelfde. Als ergens de kijkcijfers echt inzakken dan is het wel onder jongeren. En laten dat nu net de tv-kijkers van de toekomst zijn. Of beter: hadden moeten zijn.
"Er is sprake van paniek", vertelde een ingewijde me.
Dat jongeren en jongvolwassenen minder televisie kijken is op zich nog niet zo heel erg. Het punt is vooral dat adverteerders hun mediabudgetten niet meer op televisie investeren. Ze gaan liever naar Facebook, Instagram, Google en Youtube. Let wel, begin 2017 ging al zestig procent van alle digitale budgetten naar deze clubs. Dat is dit jaar ongetwijfeld al meer.
Wat krijg je dan? Rare kattensprongen: tv-programma's met YouTubers en influencers. Dat slaat natuurlijk nergens op. Oude wijn in nieuwe zakken. Bovendien: het werkt niet. De enige die hiervan profiteert is de Bekende Internetter. Hij wordt met offline media alleen maar bevestigd in zijn ónline reputatie.
Maar goed. Als we minder televisie gaan kijken, wat doen we dan wel? Vaker zwemmen of naar de sportschool? Langere spelletjesavonden of meer verenigingswerk? Nee. We kijken nóg meer naar het scherm. Maar dan wel naar dingen die we echt leuk vinden en aanzetten wanneer we willen. YouTube, Netflix of natuurlijk Twitch. Lekker Fortnite kijken. Daarom zie je nu dat RTL veel geld stopt in Videoland. En dat John de Mol internet- en mediabedrijven koopt. Die wil consumentprofielen kunnen exploiteren met internetreclame. En RTL kapot maken.
Televisie bestaat eigenlijk niet meer. Of omgekeerd: elk scherm met een internetverbinding is een televisie. Uiteindelijk gaat het erom wie de rechteneigenaar van een format is. Wie de eigenaar is van Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt of de uitzendrechten van voetbalwedstrijden. Die eigenaar is degene die wint, want bepaalt wie zijn producties openbaar maakt en exploiteert.
Over dat laatste: Amazon is zo'n partij die onopgemerkt uitzendrechten verwerft. Het heeft bijvoorbeeld al liverechten voor de Bundesliga en Premier League. Niet gek, toch? Je kijkt het via de Amazon-app. Op tv, dat wel. Of je luistert via de smart speaker Echo.
Misschien duurt het niet eens zo lang voordat je Ziggo opzegt, omdat supermarkt Jumbo via een deal met de kabelaar Formule 1 met Max Verstappen mag uitzenden. Of dat bol.com Eredivisie-wedstrijden verpakt in zijn Select-abonnement.
Er is zat tv op televisie, ook als je je televisieabonnement opzegt.

Auteur Erwin Boogert is journalist voor Emerce en werkt ook freelance. Hij schrijft al sinds jaar en dag columns voor Bellen.com.
Laatste nieuws
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...