Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal

Column: Mobiele operators in diepe identiteitscrisis

Met het Mobile World Congress in Barcelona net achter de rug lijkt er maar één conclusie mogelijk: mobiele operators hebben last van een identiteitscrisis. De stagnerende omzetten in Europa leiden jammergenoeg niet tot vernieuwende toekomstvisies.

Ieder jaar worden het er meer, het aantal bezoekers aan het Mobile World Congress in Spanje. Ooit kleinschalig begonnen als 3GSM in het chique Cannes is het uitgegroeid tot een evenement met zeventigduizend bezoekers uit de hele telecom- en internetwereld. De meeste aandacht gaat altijd uit naar de nieuwe telefoontjes die er worden getoond. Niets verrassends verder, want die zijn ieder jaar weer wat beter dan het jaar ervoor. Interessanter is altijd het congres dat tegelijk met de expo wordt gehouden. 

De hypewoorden op de diverse podia dit jaar waren ‘LTE’ en ‘cloud’. De eerste is logisch. LTE is een technische term voor wat we hier 4G noemen. Dat staat voor de nieuwe generatie mobiele netwerken die snelheden geven van tientallen megabits per seconde. Daar moét over worden gesproken op congressen en expo’s. Telecomnetwerken draaien per definitie op techniek. De term ‘cloud’ daarentegen is er een van hoop en misschien zelfs wel van geloof in luchtkastelen. 

In de afgelopen weken rapporteerden verscheidene mobiele aanbieders hun financiële cijfers over het afgelopen boekjaar. De lijn is duidelijk, zeker in Europa: meer smartphones, meer mobiel internet maar ook minder inkomsten uit telefonie en sms. Mobiel internet heeft de toekomst, maar met telefonie en sms wordt het meeste geld verdiend. Aangezien de meeste databundels flat fee zijn, vragen de operators zich af hoe ze daar toch nog meer aan kunnen verdienen. 

Het moederbedrijf van T-Mobile dacht nog even dat het miljarden extra omzet kon realiseren door in online advertising (internetreclame) en e-commerce te stappen. Maar dat blijkt toch een vak apart. De Duitse schoenmakers beseffen dat nu en besluiten bij hun leest te blijven. Een bedrijfsonderdeel staat in de etalage (Scout24), over het andere wordt met geen woord meer gesproken.

Waar ligt het geld dan wel voor het oprapen, klinkt het in de bestuurskamers. Het steeds luider klinkende antwoord: clouddiensten. Wat houdt dat in? Alles wat de innovatiefste internetbedrijven nu doen. Online opslag en backups, mobiele beveiliging, kantoordiensten, betalen met je telefoon in de winkel, punten sparen en bonnen inwisselen aan kassa’s, et cetera. De operator als de spin in het web van ieders leven. 

Operators moeten die clouddiensten dan wel fundamenteel in hun dienstverlening verankeren willen ze zich onderscheiden van de concurrentie. Het probleem is echter dat de concurrent niet de concurrent is. KPN neemt het in deze context niet op tegen T-Mobile, maar tegen bedrijven als Box.net, Zoho, Google, Microsoft en Salesforce. En laten zij nu net al jaren ervaring met deze handel hebben. Dat kan zelfs een wereldgigant als Vodafone niet zomaar evenaren.

Het klinkt op zich helemaal niet raar dat operators cloudspecialisten willen worden. Ze moeten dat dan wel als kernactiviteit gaan beschouwen en niet als marketingtrucje. Er moet een toekomstvisie aan ten grondslag liggen die wordt gedragen door een leider die de hele organisatie meekrijgt. Als de aandeelhouders zoiets riskants al zouden toestaan, dan pleit het DNA van de telecomaanbieders tegen hen. Helaas hebben ervaringen uit het verleden niet laten zien dat operators zichzelf opnieuw kunnen uitvinden. Ze kunnen - zelfs in 2013 - nog steeds niet met de internetwereld samenwerken. Die intentie wordt wel met de mond beleden, maar er wordt niet naar gehandeld. 

Mobiele aanbieders zijn voorlopig hun eigen grootste angst: dumb pipes. Zo lang ze dat goed doen, heb ik daar ook totaal geen moeite mee.

*) Auteur Erwin Boogert https://www.r-win.com/+ werkt voor Emerce en is ook actief als freelance journalist.

Gepubliceerd: woensdag 6 maart 2013

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie