Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Wij vergelijken al
25
jaar
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Column: Wie stopt de prijsverhogingen nog?

door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten

De recessie lijkt ook toe te slaan bij telecomaanbieders. Bijna onopgemerkt verhogen ze met centen en procenten hun prijzen waar mogelijk. De trend lijkt onomkeerbaar. 

Ik had het idee dat ik bestolen werd waar ik bij stond. Op onverklaarbare wijze zag ik mijn telecomrekeningen steeds een beetje duurder uitvallen. Eerst weet ik het nog aan bovengemiddeld vaak bellen, al wist ik niet wanneer en met wie. Wellicht waren het toch de belletjes tijdens die trips buitenlandse werkbezoeken?   

Wat nader speurwerk leerde dat telecomoperators zijn teruggevallen op handelspraktijken uit de vorige eeuw.  

Xs4all rekent zijn klanten niet meer af per gebelde seconde, maar per hele minuut. De provider rondt af naar boven. Telfort op zijn beurt gaat weer een starttarief  rekenen en overweegt de prijzen op te laten lopen met - let wel - de inflatie. Weer wat nieuws. Zo verdient KPN ze leuk, want het denkt die truc ook bij zijn andere dochterbedrijven te gaan toepassen. Vodafone en T-Mobile, afsluitend, haalden ook een oude bekende uit de hoge hoed. De operators gaan -kort na KPN- weer aansluitkosten in rekening brengen. Zomaar een paar recente voorbeelden.

Deze toestanden doen denken aan de Middeleeuwen, aan de tijd dat er nog met echt gouden munten werd betaald. Boeverige handelaren dachten toen rijk te kunnen worden door minuscule randjes van de munten af te schrapen. Deze besnoeide munten waren onzichtbaar kleiner, maar verloren op het oog geen waarde voor de ontvanger.   

Handen afhakken bleek een effectieve oplossing tegen de goudschrapers, maar marktpleinen vol eenhandigen belemmerde de omzetten. Muntenmakers verzonnen iets nieuws.   

Bij het slaan van de munten werd een kabelmotief in de rand van de munt geslagen. Als die rand er niet in zat, wist de geldontvanger direct dat hij werd beduveld. Sinds 1816 wordt de tekst ‘God zij met ons' in de rand geslagen.  

De wijze waarop de operators hun prijsbeleid voeren, doet sterk denken aan het besnoeien van munten uit de Middeleeuwen. Afrekenen per minuut, de terugkeer van aansluitkosten, jaarlijkse inflatiecorrectie en wat er nog meer wordt verzonnen. Ongemerkt verliezen de euro’s die we aan telecom uitgeven beetje bij beetje hun waarde.  

Hoe sla je ‘God zijn met ons’ in een belminuut?  

Erwin Boogert, 8 april 2009. Erwin Boogert is journalist bij verscheidene technologiepublicaties en schrijft deze column op persoonlijke titel.

Geactualiseerd: woensdag 6 mei 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie