Consument blijft jaren klant bij dezelfde telecomprovider

door Anniek Kruijer (1 reactie)

mobiele-telefonie-vergelijken.jpgBesparen op je telefoon- en internetkosten? Dat willen we allemaal wel! Toch blijkt dat consumenten van mobiele en vaste telecomproviders relatief weinig overstappen. Gemiddeld zitten Nederlanders zes jaar bij hun mobiele aanbieder en acht jaar bij hun vaste provider. Zonde! Waarom blijven consumenten jarenlang zitten bij dezelfde telecomaanbieder?

Lastig 

Uit onderzoek van de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) blijkt dat twee derde van de consumenten het lastig vinden om de prijzen van telecomdiensten te vergelijken, omdat de voorwaarden van de producten verschillen.

Prijs belangrijkste reden voor overstap

De prijs is voor consumenten de belangrijkste reden om te kiezen voor een ander abonnement of provider (47%). 21 procent van de ondervraagde consumenten zijn de afgelopen drie jaar overgestapt naar een nieuwe mobiele aanbieder. Een kwart is overgestapt naar een ander contract bij dezelfde aanbieder en 9 procent heeft zich wel georiënteerd op een overstap, maar is daarna niet geswitcht.

Maandbedrag en internetsnelheid

Het maandbedrag en de internetsnelheid zijn de belangrijkste voorwaarden bij een overstap van vaste telecomdiensten. 21 procent is de afgelopen drie jaar overgestapt naar een nieuwe internetprovider. 15 procent is overgestapt naar een ander contract bij dezelfde aanbieder en 7 procent heeft zich wel georiënteerd op een overstap, maar is vervolgens niet geswitcht.

Bekijk het onderzoek

mobiele telefonie-acm.jpg    internetdienst-acm.jpg 

Klik op de afbeelding om te vergroten

Vergelijken lastig? Wij helpen jou!

Wij begrijpen dat consumenten door verschillende prijzen en voorwaarden het overzicht verliezen. Maar daar zijn wij voor! Op onze websites voor telefoon- en internetdiensten zorgen wij dat alles up-to-date is. Het enige wat jij hoeft te doen is je eigen gegevens in te vullen. Wij maken een vergelijking op basis van jouw ingevulde gegevens. Niet langer stoeien met al die cijfers en letters, dat doen wij wel!

Wacht niet jaren, maar stap over!

Ben Woldring startte in 1998 op zijn dertiende zijn eerste vergelijkingswebsite Bellen.com. Hij vergeleek op zijn website alle tarieven van verschillende telefoonaanbieders. Nu, inmiddels 18 jaar later, doen wij dit nog steeds. En niet alleen meer voor telefoonproviders. Ook voor internetdienstenzorg- en autoverzekeringen, energie, digitale TV en hotelovernachtingen. Waar wacht je nog op?

Anniek Kruijer

Content marketeer
Anniek Kruijer
Ik ben Anniek, medewerker van Bencom. Met de artikelen op Internetten.nl wil ik jullie onafhankelijk informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van internet, vaste telefonie en televisie. Mocht je vragen hebben of gewoon willen reageren op dit artikel doe dat dan vooral hieronder.

Reacties (1)

Geplaatst door: O. Verstappen

Internetproviders zouden verplicht moeten worden om een verhuisservice aan te bieden. Nu blijven veel mensen bij dezelfde provider omdat de e-mail via de provider loopt en mensen niet het risico willen lopen om een belangrijke e-mail te missen. Je e-mailadres is immers bij erg veel personen en instanties bekend. Hoe zou dat eruit kunnen zien?
1. Tenminste verplicht e-mail doorsturen voor bijv 1 jaar naar het nieuwe e-mailadres.
2. Een terugkoppeling (foutmelding) naar een afzender als het e-mailadres niet meer actief is met optioneel het doorgeven van het juiste nieuwe e-mailadres.
Voor steeds meer mensen is overstappen naar Gmail, Yahoo of Hotmail geen optie omdat deze bedrijven een bedenkelijke reputatie hebben voor wat betreft het respecteren van je privacy.
Misschien iets voor de ACM om dit op te pakken?

Opmerking van de redactie op 21-12-2016
Goede tip! 'k zou het doorgeven aan ConsuWijzer, het overheidsloket van ACM. Dan komt je signaal rechtstreeks bij de toezichthouder terecht.

Reageren

  • *
     
  • *
    Je e-mailadres wordt niet getoond op de website, en je ontvangt geen ongevraagde e-mail
     
  •  
    optional