Consument blijft jaren klant bij dezelfde telecomprovider
door Anniek Kruijer Leestijd: 2 minuten
Besparen op je telefoon- en internetkosten? Dat willen we allemaal wel! Toch blijkt dat consumenten van mobiele en vaste telecomproviders relatief weinig overstappen. Gemiddeld zitten Nederlanders zes jaar bij hun mobiele aanbieder en acht jaar bij hun vaste provider. Zonde! Waarom blijven consumenten jarenlang zitten bij dezelfde telecomaanbieder?
Lastig
Uit onderzoek van de Autoriteit Consumenten & Markt (ACM) blijkt dat twee derde van de consumenten het lastig vinden om de prijzen van telecomdiensten te vergelijken, omdat de voorwaarden van de producten verschillen.
Prijs belangrijkste reden voor overstap
De prijs is voor consumenten de belangrijkste reden om te kiezen voor een ander abonnement of provider (47%). 21 procent van de ondervraagde consumenten zijn de afgelopen drie jaar overgestapt naar een nieuwe mobiele aanbieder. Een kwart is overgestapt naar een ander contract bij dezelfde aanbieder en 9 procent heeft zich wel georiënteerd op een overstap, maar is daarna niet geswitcht.
Maandbedrag en internetsnelheid
Het maandbedrag en de internetsnelheid zijn de belangrijkste voorwaarden bij een overstap van vaste telecomdiensten. 21 procent is de afgelopen drie jaar overgestapt naar een nieuwe internetprovider. 15 procent is overgestapt naar een ander contract bij dezelfde aanbieder en 7 procent heeft zich wel georiënteerd op een overstap, maar is vervolgens niet geswitcht.
Klik op de afbeelding om te vergroten
Vergelijken lastig? Wij helpen jou!
Wij begrijpen dat consumenten door verschillende prijzen en voorwaarden het overzicht verliezen. Maar daar zijn wij voor! Op onze websites voor telefoon- en internetdiensten zorgen wij dat alles up-to-date is. Het enige wat jij hoeft te doen is je eigen gegevens in te vullen. Wij maken een vergelijking op basis van jouw ingevulde gegevens. Niet langer stoeien met al die cijfers en letters, dat doen wij wel!
Wacht niet jaren, maar stap over!
Ben Woldring startte in 1998 op zijn dertiende zijn eerste vergelijkingswebsite Bellen.com. Hij vergeleek op zijn website alle tarieven van verschillende telefoonaanbieders. Nu, inmiddels 18 jaar later, doen wij dit nog steeds. En niet alleen meer voor telefoonproviders. Ook voor internetdiensten, zorg- en autoverzekeringen, energie, digitale TV en hotelovernachtingen. Waar wacht je nog op?

Ik ben Anniek, tot januari 2019 medewerker van de Bencom Group. Met de artikelen op Bellen.com wil ik jullie onafhankelijk informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie.
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...