Consument is 'kampioen' door nieuwe regelgeving
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
We schreven het al eerder: vrijdag 13 juni is een geluksdag. Vanaf vandaag gelden er nieuwe consumentenregels waarmee je als consument nog sterker staat. Deze regels geven je extra rechten als je iets koopt in een winkel, op straat, aan de deur, via de telefoon en internet. Daarom start de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een campagne via ConsuWijzer: 'De consument is kampioen'.
Consument is 'kampioen'
De consument is kampioen als hij de regels kent én bij een probleem met een aankoop in actie komt. Op ConsuWijzer.nl staan de nieuwe regels duidelijk uitgelegd en vind je hulpmiddelen die je helpen om je recht te halen.
De nieuwe regels
De nieuwe regels gelden voor overeenkomsten die op of na 13 juni 2014 worden gesloten. Voor overeenkomsten die vóór 13 juni zijn gesloten gelden de 'oude' regels. ACM houdt toezicht op de naleving van de regels. Consumenten kunnen signalen melden bij ConsuWijzer.
De belangrijkste veranderingen
1. De bedenktijd voor online of via de telefoon gesloten overeenkomsten gaat naar 14 dagen;
2. Bij verkoop op straat en aan de deur geldt nu ook een bedenktijd van 14 dagen bij aankopen boven de 50 euro;
3. Als de verkoper de consument niet of onjuist informeert over de bedenktijd wordt deze verlengd tot maximaal 12 maanden;
4. Overeenkomsten voor het geregeld leveren van diensten, zoals telefonie en energie, die per telefoon worden afgesloten gelden pas als de consument er schriftelijk mee heeft ingestemd;
5. Voor het bellen naar een klantenservice met een 0900-nummer gaat het tarief naar maximaal 1 euro plus de normale belkosten.
Onder andere via de website, Youtube, Facebook en Twitter informeert ConsuWijzer consumenten over de nieuwe regels.
Zelf in actie komen
ACM vindt het belangrijk dat consumenten in actie kunnen komen als zij een probleem hebben met een ondernemer. Op ConsuWijzer.nl staan de nieuwe regels daarom duidelijk uitgelegd. Ook vindt de consument er hulpmiddelen om zijn recht te halen. Zo staat op de website de Gesprekswijzer, een handig hulpmiddel om het gesprek met de verkoper over een probleem voor te bereiden. Zodat de consument de verkoper beter kan overtuigen van zijn rechten. Anita Vegter, bestuurslid van ACM: “Wij houden toezicht op de naleving van de regels en kunnen ingrijpen. Maar beter is het natuurlijk dat consumenten zelf in actie komen bij een probleem”.

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...