Consuwijzer al ruim half miljoen maal bezocht
Leestijd: 2 minuten
ConsuWijzer is sinds de oprichting een jaar geleden al meer dan 500.000 keer bezocht. Ter vergelijking: Bellen.com is ruim 14 miljoen keer bezocht in haar negenjarig bestaan.
Consuwijzer is het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten en waar zij terecht kunnen met klachten. Het is een gezamenlijk project van OPTA, de Consumentenautoriteit en NMa.
Staatssecretaris Heemskerk sprak woensdag 3 oktober tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van ConsuWijzer. De meeste meldingen die ConsuWijzer binnenkreeg gingen over het ongemerkt en/of ongewild aangaan van abonnementen met aanbieders van energie of telecom, kopen via internet en over garantieperikelen.
In zijn speech ging Heemskerk in op het NMa onderzoek naar de behoefte van consumenten bij het overstappen naar een andere energieaanbieder*. Hieruit bleek dat consumenten: 1) verschillende aanbieders op prijs en kwaliteit willen kunnen vergelijken. 2) weten wat hun rechten en plichten zijn 3) over tips en tools kunnen beschikken. Consumenten halen informatie uit prijsvergelijkingssites, websites van consumentenorganisaties, van energiebedrijven, van de overheid en uit telefonische info van energiebedrijven. Andere belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat 84% van de consumenten aangeeft via internet informatie te zoeken, waarbij consumentenorganisaties en overheid belangrijk zijn. Geloofwaardigheid en onafhankelijkheid zijn dus zeer belangrijk, aldus de staatssecretaris.
Sms-klachten en ringtones
Het in juni 2006 speciaal ingestelde meldpunt voor klachten over ringtones en andere sms-diensten ontving ruim 520 klachten. Voor OPTA een bekrachtiging voor het aanscherpen van gedragscodes voor de aanbieders van sms-diensten, sms-makelaars en de mobiele aanbieders. De ondernemingen zijn hier inmiddels mee aan de slag gegaan. De Consumentenautoriteit gaat daarnaast optreden tegen mogelijk misleidende gedragingen van aanbieders van gratis ringtones op met name websites voor kinderen en jongeren.
Geschillencommissies
Om de positie van de consument verder te versterken, wil het ministerie van EZ de afhandeling van individuele klachten verbeteren. De staatssecretaris gaf daarom aan dat zijn ministerie ‘stimuleert dat er nieuwe geschillencommissies tot stand komen'. Ondermeer voor airconditioning, rijopleidingen, dakbedekking en tweewielers. Deze commissies zullen varen onder de vlag van de Stichting Geschillencommissies.
* Zie de prijsvergelijkingssite voor energie: Gaslicht.com
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...