Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Wij vergelijken al
25
jaar
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Consuwijzer al ruim half miljoen maal bezocht

Leestijd: 2 minuten

ConsuWijzer is sinds de oprichting een jaar geleden al meer dan 500.000 keer bezocht. Ter vergelijking: Bellen.com is ruim 14 miljoen keer bezocht in haar negenjarig bestaan. 

Consuwijzer is het informatieloket van de overheid dat consumenten informeert over hun rechten en waar zij terecht kunnen met klachten. Het is een gezamenlijk project van OPTA, de Consumentenautoriteit en NMa.

Staatssecretaris Heemskerk sprak woensdag 3 oktober tijdens de bijeenkomst ter gelegenheid van het eenjarig bestaan van ConsuWijzer. De meeste meldingen die ConsuWijzer binnenkreeg gingen over het ongemerkt en/of ongewild aangaan van abonnementen met aanbieders van energie of telecom, kopen via internet en over garantieperikelen.

In zijn speech ging Heemskerk in op het NMa onderzoek naar de behoefte van consumenten bij het overstappen naar een andere energieaanbieder*. Hieruit bleek dat consumenten: 1) verschillende aanbieders op prijs en kwaliteit willen kunnen vergelijken. 2) weten wat hun rechten en plichten zijn  3) over tips en tools kunnen beschikken. Consumenten halen informatie uit prijsvergelijkingssites, websites van consumentenorganisaties, van energiebedrijven, van de overheid en uit  telefonische info van energiebedrijven. Andere belangrijke uitkomst van het onderzoek is dat 84% van de consumenten aangeeft via internet informatie te zoeken, waarbij consumentenorganisaties en overheid belangrijk zijn. Geloofwaardigheid en onafhankelijkheid zijn dus zeer belangrijk, aldus de staatssecretaris.

Sms-klachten en ringtones
Het in juni 2006 speciaal ingestelde meldpunt voor klachten over ringtones en andere sms-diensten ontving ruim 520 klachten. Voor OPTA een bekrachtiging voor het aanscherpen van gedragscodes voor de aanbieders van sms-diensten, sms-makelaars en de mobiele aanbieders. De ondernemingen zijn hier inmiddels mee aan de slag gegaan. De Consumentenautoriteit gaat daarnaast optreden tegen mogelijk misleidende gedragingen van aanbieders van gratis ringtones op met name websites voor kinderen en jongeren.

Geschillencommissies
Om de positie van de consument verder te versterken, wil het ministerie van EZ de afhandeling van individuele klachten verbeteren. De staatssecretaris gaf daarom aan dat zijn ministerie ‘stimuleert dat er nieuwe geschillencommissies tot stand komen'. Ondermeer voor airconditioning, rijopleidingen, dakbedekking en tweewielers. Deze commissies zullen varen onder de vlag van de Stichting Geschillencommissies.

* Zie de prijsvergelijkingssite voor energie: Gaslicht.com 

Geactualiseerd: maandag 15 juni 2020
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie