Digitale diensten UPC steeds populairder
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Kabel- en mediabedrijf UPC had een goed jaar. Het aantal abonnementen dat klanten in 2010 bij UPC afnam, steeg met 157.200 tot bijna 3,5 miljoen. Dat komt neer op gemiddeld 1,8 dienst per klant. Bijna de helft van de televisieklanten kijkt nu digitaal. Dit en meer blijkt uit de jaarcijfers van moederbedrijf Liberty Global.
Voorkeur voor Alles-in-1
De groei kwam met name door een steeds grotere voorkeur bij consumenten voor de internet- en telefoniediensten en de Alles–in-één-pakketten. Het totale aantal televisieklanten van UPC kwam aan het eind van 2010 uit op zo’n 1,9 miljoen. Over geheel 2010 noteerde UPC 143.000 nieuwe klanten voor digitale televisie, waardoor het totaal op 895.000 kwam. De toenemende populariteit van video on demand-diensten droeg bij aan deze groei.
Hoge internetsnelheden
Naast de stijging van het aantal digitale televisieklanten nam ook het aantal breedband en telefonie toe. Mede door het aanbod aan hoge internetsnelheden groeide het aantal internetklanten met 102.000 tot 844.000. Aan het eind van 2010 had UPC 734.000 telefonieklanten: een groei van 111.000 in vergelijking met een jaar eerder.
Goedkoop naar mobiel
Op het gebied van telefonie introduceerde UPC de nieuwe aanvullende dienst ‘Goedkoop naar Mobiel’, waarmee klanten voor 4 cent per minuut naar alle mobiele nummers in Nederland kunnen bellen. Deze dienst is maandelijks opzegbaar en kost 5 euro extra per maand.
Uitbreiding digitale diensten
Een toenemend aantal UPC-klanten kiest er voor om hun UPC-abonnement uit te breiden met diensten als een HDTV-abonnement, een DVR (Digitale Video Recorder) of extra zenderpakketten.
UPC breidde haar HD-zenderaanbod uit naar 21 kanalen en gaf in 2010 als eerste kabelbedrijf in Nederland live 3D-TV uitzendingen door. Verder introduceerde het bedrijf een verbeterde Elektronische Programmagids en vergrootte het gemak dat zij haar klanten met de mediabox biedt door ‘Opnemen op Afstand’ te introduceren. Deze dienst maakt het mogelijk om via internet of mobiele telefoon de UPC Mediabox op afstand in te programmeren. Speciaal voor deze dienst werd ook een UPC-app ontwikkeld voor de iPhone en iPad.
In 2010 maakten haar digitale TV-klanten ruim 55 miljoen keer gebruik van de interactieve mogelijkheden van UPC On Demand door het bekijken van Programma Gemist, bestellen van films en van tv-series. UPC ziet dat op dit moment ruim de helft van haar digitale TV-klanten maandelijks gebruik maakt van wat UPC On Demand te bieden heeft.

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...