'Dure 4G-frequenties niet op consument afgewenteld'
door Jeanet Woldring Leestijd: 3 minuten
De komst van Tele2 als volwaardige aanbieder van mobiele datadiensten voorkomt dat KPN, Vodafone en T-Mobile de hogere kosten van de frequenties voor snelle mobiele communicatie op hun klanten afwentelen. Dat schrijft Alfred Monterie maandag in de Telegraaf.
'Ben Woldring, directeur van Bellen.com, reageert hiermee op de uitkomst van de frequentieveiling waarvan de totale opbrengst van €3,8 miljard aan de bovenkant van de verwachtingen zat. Volgens Woldring maakt de gevestigde orde de weg vrij voor Tele2, als de behoorlijk gepeperde kosten van de vergunningen teveel worden doorbelast. Ook Rob Shuter, ceo van Vodafone Nederland, erkent dat de prijzen niet ongestraft omhoog kunnen gaan. „Dan zou je jezelf uit de markt prijzen.”
Dat de opbrengst van de veiling van de zogenoemde 4G-frequenties vergeleken met andere Europese landen behoorlijk hoog is uitgevallen, verklaart Shuter uit de verschillen in opzet. In Nederland zijn veel meer frequenties geveild dan elders, uitgezonderd Ierland. Bovendien is de markt hier zeer concurrerend. Verder heeft de overheid schaarste gecreëerd voor de bestaande operators door een deel van de 800 MHz-band, de meest aantrekkelijke frequentieruimte, te reserveren voor nieuwkomers. Tele2 heeft daarvan kunnen profiteren. KPN en Vodafone moesten relatief meer betalen.
Maar volgens onderzoeker Ed Achterberg (Telecom Paper) moet wel worden bedacht dat de €3,8 miljard die de telecombedrijven voor de vergunningen moeten betalen, in 17 jaar kan worden terugverdiend. Per jaar is dat zo’n €220 miljoen. Per gebruiker is dat maandelijks nog geen €1,50. De komst van razendsnelle mobiele data kan er bovendien toe leiden dat sommige consumenten hun vaste lijnen (adsl of kabel) opzeggen en zo kosten besparen. Achterberg gaat er niet op voorhand van uit dat de rol van T-Mobile is uitgespeeld zonder de nieuwe 800 MHz-frequenties die geknipt zijn voor de laatste mobiele technologie (4G). Met de vergunningen in de 1800-band die voor een deel al in haar bezit waren, kan T-Mobile een rendabele positie opbouwen door zich op een kleiner deel van de markt te richten.
KPN gaat als eerste op grotere schaal een 4G-netwerk uitrollen. Al in februari wordt hiermee in een deel van Nederland gestart. Halverwege het jaar moet de dekking 50% zijn. Achterberg verwacht voorlopig geen grote verschuivingen op de markt voor mobiele data. Dat kan alleen door de prijzen te verlagen. En KPN heeft daar geen belang bij. Achterberg en Woldring denken dat de concurrentie zich pas verhardt als Tele2 haar nieuwe netwerk klaar heeft. „Tele2 moet zo spoedig mogelijk op een significant marktaandeel komen, wil het uit de kosten komen. De verleiding wordt dan groot om het prijswapen te hanteren”, aldus Woldring.'
Bron: De Telegraaf

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...