Eerlijk over internetsnelheden
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Vanaf dit jaar kun je rekenen op transparante informatie over de feitelijke internetsnelheden. Dat komt omdat providers hebben afgesproken voortaan open en eerlijk te zijn over de geleverde snelheid. Internetproviders gaan dus realistische in plaats van de maximale up- en downloadsnelheden melden. De nieuwe afspraken zijn vastgelegd in een gedragscode die vanaf 1 januari 2013 geldig is.
Verschil geadverteerde snelheid, geleverde snelheid en ervaren internetsnelheid
In advertenties gebruiken internetproviders doorgaans de maximale snelheid van een internetverbinding en die wijkt vaak af van de daadwerkelijke snelheid. Die snelheid is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het tijdstip van de dag, de aansluiting in huis en het netwerk van de provider. Daardoor wordt de maximale snelheid vaak niet gehaald.
Gedragscode
De afspraken zijn een initiatief van de voormalige minister Verhagen. Hij vindt het belangrijk dat consumenten van tevoren goed zijn geïnformeerd over de diensten van providers. De overheid wil de afspraken niet in een wet vastleggen, omdat eurocommissaris Kroes bezig is met Europese regels. Die gaan naar verwachting ergens de komende jaren in.
Welke providers doen mee?
De providers die meedoen zijn CaiW, Concepts, KPN, Solcon, NLkabel, Tele2, T-Mobile, Vodafone, UPC en Ziggo. Uit een zoekrondje langs deze providers blijkt dat met name de kabelaars duidelijkheid geven over dit onderwerp; zowel UPC als Ziggo hebben de gedragscode gepubliceerd op hun website. Tele2 maakt er melding van in de veelgestelde vragen* en Vodafone toont zowel de maximale als de feitelijke snelheid bij mobiel internet.
*Update 31-1-2013: Tele2 heeft ook een uitgebreide infopagina over internetsnelheid

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...