Kosten mobiel netwerk baart KPN zorgen
Leestijd: 2 minuten
KPN maakt zich zorgen over de kosten van haar mobiele netwerk. Dat blijkt uit uitspraken die afgelopen week door twee topmannen van KPN zijn gedaan met betrekking tot de kosten van onderhoud van dat (telefonie)netwerk. Beide mededelingen hebben gemeen dat KPN denkt dat huidige inkomsten (en bijbehorende verdienmodellen) in de nabije toekomst niet meer voldoende zullen blijken te zijn om de kosten voor netwerkproviders als KPN te dekken.
Inkomsten op peil houden
Marco Visser, directeur consumenten bij KPN, stelt op de conferentie Telecom Time dat de kosten voor onderhoud van het netwerk van KPN pas gedekt zijn als klanten gemiddeld 40 euro per maand aan mobiele telefonie besteden. KPN is, net als T-Mobile en Vodafone, wekelijks miljoenen kwijt aan het vergroten van de capaciteit van het mobiele netwerk. Toenemend dataverkeer maakt dit noodzakelijk.
Hoewel recent de tarieven voor het gebruik van mobiel internet al zijn verhoogd en de onbeperkte databundels zijn afgeschaft, stelt Visser: "We kunnen niet meer gratis telefoons weggeven bij abonnementen en alleen bij maandelijkse bedragen van 40 euro kunnen we de investeringen terugverdienen.”
In een reactie op Emerce geeft KPN aan dat “zijn speech zeker niet bedoeld is om de indruk te wekken dat mobiele abonnementen duurder moeten worden. Wat hij bedoeld heeft is: Wij moeten inkomsten op peil houden en wij moeten inkomstenmodellen veranderen”.
Contentaanbieders moeten bijdragen
Eelco Blok, CEO van KPN, geeft in een interview met Elsevier aan dat KPN zou willen dat contentaanbieders als Apple, Facebook en Google gaan meebetalen aan het onderhoud van het netwerk waarover zij hun diensten leveren. Eerder waren bij Vodafone en T-Mobile al soortgelijke geluiden te horen. Blok zegt hierover: "“Zij gebruiken onze netwerken zonder dat ze meebetalen aan investeringen in die netwerken. Dat is een onhoudbare situatie voor de telecomsector. Ik vind dat die bedrijven moeten bijdragen, ik weet alleen nog niet precies hoe."
Webwereld tekent hier bij aan dat het een opmerkelijke uitspraak is, ondanks het feit dat het idee ook eerder al bij andere telecom maatschappijen te horen was. De vorige CEO van KPN, Ad Scheepbouwer, was namelijk uitgesproken tegen: "Er is open internet, beschikbaar voor iedereen en de oplossing is niet dat we Google daarvoor geld moeten vragen. Dan hadden we Google maar zelf moeten uitvinden," zei Scheepbouwer vlak voor zijn vertrek bij KPN.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...