Terug naar het nieuwsoverzicht
KPN nog weinig last van overstappers
door Jeanet Woldring
Klanten van KPN stappen niet over naar goedkopere abonnementen en concurrerende prijsvechters. Op de consumentenmarkt blijft KPN goed presteren, maar in de zakelijke markt begint het telecomconcern de pijn van de economische recessie te voelen. Dit blijkt uit de gisteren bekendgemaakte kwartaalcijfers van KPN.
Zo blijven orders achter bij de verwachtingen. Daarnaast zijn de opbrengsten uit roaming (grensoverschrijdend bellen) lager. Het bedrijf gaat daarom extra bezuinigen om de winst op peil te houden.
Minder gratis mobieltjes en aansluitkosten
Projecten inkorten, minder tijdelijk personeel inhuren en tarieven van freelancers verlagen zijn enkele van de maatregelen om te bezuinigen. Daarnaast wil KPN de kosten omlaag brengen bij het aantrekken van nieuwe klanten. ''Wij zullen minder strooien met gratis mobieltjes'', zei Scheepbouwer.
Vaste lijnenverlies beperkt
De totale omzet op de consumentenmarkt groeide met 2,9% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Naar eigen zeggen is het verlies aan vaste lijnen opnieuw beperkt tot 25 duizend. Dat is evenveel als in het laatste kwartaal vorig jaar. Het concern heeft met 44 procent marktaandeel haar 'solide positie' op de breedbandmarkt weten te handhaven.
Omzet mobiel internet verdubbeld
De inkomsten uit mobiele data (mobiel internet) verdubbelde ten opzichte van vorig jaar. Sms is hier niet bij gerekend. De mobiele dienstenomzet is in het eerste kwartaal 18 procent gestegen. Het grootste aandeel was voor Debitel, die overgenomen is door KPN waardoor het bedrijf er een half miljoen klanten bij kreeg.
Geen nieuwe prijsverhogingen
Nieuwe prijsverhogingen zijn niet voorzien, aldus de topman. KPN verhoogde onlangs sommige tarieven en heeft net als andere telecomaanbieders weer aansluitkosten ingevoerd bij het afsluiten van een nieuw abonnement.
Ruim 38 miljoen klanten
Per 31 december 2008 bediende KPN meer dan 38 miljoen klanten. Het merendeel hiervan betreft mobiele klanten (31,1 miljoen). Slechts 3,9 miljoen hebben nog een vaste telefoonaansluiting. Tweeënhalf miljoen hebben een internetaansluiting van KPN.* En het bedrijf telde eind vorig jaar 800.000 duizend digitale televisieklanten (Digitenne en Interactieve TV).
Jeanet Woldring
Algemeen directeur
