KPN nog weinig last van overstappers
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Klanten van KPN stappen niet over naar goedkopere abonnementen en concurrerende prijsvechters. Op de consumentenmarkt blijft KPN goed presteren, maar in de zakelijke markt begint het telecomconcern de pijn van de economische recessie te voelen. Dit blijkt uit de gisteren bekendgemaakte kwartaalcijfers van KPN.
Zo blijven orders achter bij de verwachtingen. Daarnaast zijn de opbrengsten uit roaming (grensoverschrijdend bellen) lager. Het bedrijf gaat daarom extra bezuinigen om de winst op peil te houden.
Minder gratis mobieltjes en aansluitkosten
Projecten inkorten, minder tijdelijk personeel inhuren en tarieven van freelancers verlagen zijn enkele van de maatregelen om te bezuinigen. Daarnaast wil KPN de kosten omlaag brengen bij het aantrekken van nieuwe klanten. ''Wij zullen minder strooien met gratis mobieltjes'', zei Scheepbouwer.
Vaste lijnenverlies beperkt
De totale omzet op de consumentenmarkt groeide met 2,9% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Naar eigen zeggen is het verlies aan vaste lijnen opnieuw beperkt tot 25 duizend. Dat is evenveel als in het laatste kwartaal vorig jaar. Het concern heeft met 44 procent marktaandeel haar 'solide positie' op de breedbandmarkt weten te handhaven.
Omzet mobiel internet verdubbeld
De inkomsten uit mobiele data (mobiel internet) verdubbelde ten opzichte van vorig jaar. Sms is hier niet bij gerekend. De mobiele dienstenomzet is in het eerste kwartaal 18 procent gestegen. Het grootste aandeel was voor Debitel, die overgenomen is door KPN waardoor het bedrijf er een half miljoen klanten bij kreeg.
Geen nieuwe prijsverhogingen
Nieuwe prijsverhogingen zijn niet voorzien, aldus de topman. KPN verhoogde onlangs sommige tarieven en heeft net als andere telecomaanbieders weer aansluitkosten ingevoerd bij het afsluiten van een nieuw abonnement.
Ruim 38 miljoen klanten
Per 31 december 2008 bediende KPN meer dan 38 miljoen klanten. Het merendeel hiervan betreft mobiele klanten (31,1 miljoen). Slechts 3,9 miljoen hebben nog een vaste telefoonaansluiting. Tweeënhalf miljoen hebben een internetaansluiting van KPN.* En het bedrijf telde eind vorig jaar 800.000 duizend digitale televisieklanten (Digitenne en Interactieve TV).

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...