Maximum tarief voor 0900-klantenservicenummers
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Belt u via een vaste telefoonlijn in Nederland naar een 0900-nummer van een klantenservice? Dan mag dit sinds 1 april 2011 niet meer dan 15 cent per minuut kosten. Dit geldt alleen voor klantenservices van bedrijven waarvan u als particuliere consument klant bent.
In de volgende gevallen kan een 0900-nummer van een klantenservice u wel meer kosten:
- als u belt met uw mobiele telefoon
- als u belt vanuit een ander land
- als het nummer een vast bedrag voor het hele gesprek kost
- als u geen particuliere consument bent, maar bijv. een ondernemer
Moeten alle 0900-nummers maximaal 15 cent per minuut kosten?
De maximale kosten van 15 cent per minuut gelden alleen voor 0900-nummers van een klantenservice. Die u kunt bellen voor vragen of klachten over een dienst die u al afneemt. Gebruikt een bedrijf een 0900-nummer voor iets anders? Bijvoorbeeld voor weer- of verkeersinformatie? Of voor een bestellijn waar u concertkaartjes kunt kopen? Dan mag dit bedrijf zelf kiezen wat dat nummer kost.
Tariefmelding
Belt u met een 0900-nummer, dan moeten de eigenaar van dit nummer en uw telefoonaanbieder er samen voor zorgen dat u weet wat u daarvoor gaat betalen. Dit geldt ook voor nummers die beginnen met 0906, 0909 of 18. Niet voor 088-bedrijfsnummers.
Als u belt, dan moet u voordat u contact krijgt eerst de volgende melding krijgen:
- de kosten per minuut. Bijvoorbeeld: "Dit gesprek kost 10 cent per minuut"
- of de kosten per gesprek. Bijvoorbeeld: "Dit gesprek kost 1 euro"
- is een 0900-nummer geen klantenservice en kost dit meer dan 15 cent p/min, dan moet u ook de maximale kosten te horen krijgen. Bijvoorbeeld: "Dit gesprek kost maximaal 3 euro"
U moet deze informatie goed kunnen verstaan. Ook hoeft u nog niet te betalen als u deze informatie hoort. En voordat u gaat betalen voor het gesprek, moet u de kans krijgen om op te hangen.
Meld uw klacht
Hoort u geen of verkeerde informatie over de kosten als u belt naar een informatienummer? Of kost klantenservice meer dan 15 cent per minuut als u daarvoor naar een 0900-nummer moet bellen? Dien dan een klacht in bij ConsuWijzer.
Bron: Consuwijzer
De volledige tekst van de aanpassing in de regelgeving voor de tarieven van 0900- klantenservicenummers zijn gepubliceerd in de Staatscourant Nr.19093 van 2 december 2010. Deze kunt u vinden op www.overheid.nl.

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...