Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten straks vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Maximum tarief voor 0900-klantenservicenummers

door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten

Belt u via een vaste telefoonlijn in Nederland naar een 0900-nummer van een klantenservice? Dan mag dit sinds 1 april 2011 niet meer dan 15 cent per minuut kosten. Dit geldt alleen voor klantenservices van bedrijven waarvan u als particuliere consument klant bent.

In de volgende gevallen kan een 0900-nummer van een klantenservice u wel meer kosten:

- als u belt met uw mobiele telefoon
- als u belt vanuit een ander land
- als het nummer een vast bedrag voor het hele gesprek kost
- als u geen particuliere consument bent, maar bijv. een ondernemer

Moeten alle 0900-nummers maximaal 15 cent  per minuut kosten?
De maximale kosten van 15 cent per minuut gelden alleen voor 0900-nummers van een klantenservice. Die u kunt bellen voor vragen of klachten over een dienst die u al afneemt. Gebruikt een bedrijf een 0900-nummer voor iets anders? Bijvoorbeeld voor weer- of verkeersinformatie? Of voor een bestellijn waar u concertkaartjes kunt kopen? Dan mag dit bedrijf zelf kiezen wat dat nummer kost.

Tariefmelding
Belt u met een 0900-nummer, dan moeten de eigenaar van dit nummer en uw telefoonaanbieder er samen voor zorgen dat u weet wat u daarvoor gaat betalen. Dit geldt ook voor nummers die beginnen met 0906, 0909 of 18. Niet voor 088-bedrijfsnummers.

Als u belt, dan moet u voordat u contact krijgt eerst de volgende melding krijgen:

- de kosten per minuut. Bijvoorbeeld: "Dit gesprek kost 10 cent per minuut"
- of de kosten per gesprek. Bijvoorbeeld: "Dit gesprek kost 1 euro" 
- is een 0900-nummer geen klantenservice en kost dit meer dan 15 cent p/min, dan moet u ook de maximale kosten te horen krijgen. Bijvoorbeeld: "Dit gesprek kost maximaal 3 euro" 

U moet deze informatie goed kunnen verstaan. Ook hoeft u nog niet te betalen als u deze informatie hoort. En voordat u gaat betalen voor het gesprek, moet u de kans krijgen om op te hangen. 

Meld uw klacht
Hoort u geen of verkeerde informatie over de kosten als u belt naar een informatienummer? Of kost klantenservice meer dan 15 cent per minuut als u daarvoor naar een 0900-nummer moet bellen? Dien dan een klacht in bij ConsuWijzer.

Bron: Consuwijzer

De volledige tekst van de aanpassing in de regelgeving voor de tarieven van 0900- klantenservicenummers zijn gepubliceerd in de Staatscourant Nr.19093 van 2 december 2010. Deze kunt u vinden op www.overheid.nl.

Geactualiseerd: donderdag 11 juni 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie