Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten morgen vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Meer transparantie mobiele datakosten

door Els Werkman Leestijd: 5 minuten

Providers moeten mensen met oudere abonnementen en abonnementen zonder databundel ook waarschuwen tegen onverwacht hoge kosten voor mobiel internet. Dit zegt minister Kamp in een brief aan de Tweede Kamer. Bellen.com zocht uit welke maatregelen grote providers nu al treffen om billshocks te voorkomen. 

Gedragscode Transparantie Mobiel Datagebruik
KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone hebben medio 2012 voorstellen gedaan waarbij de consument kan rekenen op meer transparantie over de kosten van mobiel datagebruik buiten de bundel. Ook over de situatie waarbij hij geen data-abonnement heeft afgesloten maar hier wel – abusievelijk - gebruik van maakt. 

Deze voorstellen zijn in een gedragscode vastgelegd en gelden voor alle abonnementen die na 1 januari 2013 zijn afgesloten of vernieuwd. De voorstellen zijn erop gericht mensen goed voor te lichten over het meest geschikte abonnement dat past bij hun gebruik en om instrumenten aan te reiken om billshocks te voorkomen. Om dit te bereiken worden de volgende maatregelen getroffen:
 
1. Aanbieders bieden consumenten de mogelijkheid om tussentijds inzicht te krijgen in het mobiel datagebruik. Dat kan bijvoorbeeld via een “mijn klantomgeving” of een door de aanbieder ontwikkelde of aangeboden applicatie.
 
2. Als een consument een abonnement heeft zonder databundel, dan wordt de consument ten minste één keer actief door de aanbieder geïnformeerd bij overschrijding van een van te voren afgesproken bedrag of datavolume (aantal MB’s).
 
3. Bij een abonnement met een databundel wordt de consument door de aanbieder ten minste één keer tijdig geïnformeerd voordat de bundel is verbruikt, bijvoorbeeld in de vorm van een waarschuwings-sms.

 
Huidige situatie voor oudere mobiele abonnementen
Deze regels gelden dus niet voor oudere abonnementen. Minister Kamp wil dat óók deze beschermd worden tegen onverwachts torenhoge rekeningen. Samen met de marktpartijen heeft hij hiervoor om de tafel gezeten. Hieruit is hem gebleken dat alle partijen die de gedragscode hebben getekend een waarschuwings-sms sturen naar een deel van hun klanten. Dit gebeurt dus niet altijd en met name niet bij abonnementen zonder databundel.

Voor dergelijke contracten zullen extra maatregelen getroffen worden, zoals een waarschuwings-sms, het actief benaderen van klanten met hoge rekening of het blokkeren van data bij contracten zonder databundels. Minister Kamp gaat er van uit dat zulke maatregelen voor al deze oudere contracten zijn getroffen per 1 oktober. Het ministerie gaat tegen die tijd opnieuw de balans opmaken.
 
Wat doen de grote providers nu al?
Bellen.com heeft nagevraagd wat de grote providers nu al doen om billshocks bij oudere abonnementen te voorkomen.

Vodafone 
- Bij klanten zonder databundel die de afgelopen drie maanden geen internet hebben gebruikt en bij klanten zonder databundel wiens kosten boven de 51 euro uitstijgen, wordt het internet geblokkeerd. Daarnaast heeft Vodafone ook een app die het datagebruik bijhoudt.

T-Mobile
- Nog nog geen concrete plannen bekend gemaakt. Wel hebben zij ons laten weten dat ze er op dit moment druk mee bezig zijn om te kijken hoe deze maatregelen het beste geïmplementeerd kunnen worden.  De provider is erg druk geweest met het ontwikkelen van de nieuwe abonnementen die vanaf deze week verkrijgbaar zijn. Hier vindt u alle informatie over datatransparantie bij T-Mobile.

KPN
- Klanten met een abonnement zonder data worden gewaarschuwd via sms wanneer zij 5, 10 en 25 MB verbruikt hebben.
- Klanten met een abonnement met een databundel worden geïnformeerd over hun datagebruik per sms. Wanneer de databundel op is, kan gebruiker doorgaan met internetten tegen dezelfde snelheid voor een buitenbundeltarief.
- KPN heeft de KPN MB-meter app die het datagebruik bijhoudt en sms’t wanneer de limiet wordt overschreden.

Hi
- Klanten met een abonnementen zonder data worden gewaarschuwd via de SMS wanneer zij 5, 10 en 25 MB verbruikt hebben.
- Bij Hi Sim Only zonder data wordt het internet standaard geblokkeerd.
- Bij abonnementen met toestellease, afgesloten vanaf maart 2012, zit data standaard in de bundel en wanneer de limiet wordt gebereikt, gaat de snelheid naar beneden en zijn er geen extra kosten aan verbonden.
- Hi biedt haar klanten de Hi MBstatus App die het datagebruik vastlegd en waarschuwt wanneer de limiet bereikt is.

Telfort
- Alle klanten met een databundel ontvangen een waarschuwings-sms bij 80% en 100% verbruik van de bundel.
- Wanneer de databundel, bij abonnementen afgesloten na april 2012, op is wordt het internet afgesloten en kunnen klanten een data bundeltje erbij aanschaffen.
- Oudere abonnementen krijgen een notificatie bij 25 euro gebruik buiten de bundel.
- Bij Telfort is bij alle abonnementen zonder databundel standaard het internet geblokkeerd.
- De Telfort BelStatus App registreert het datagebruik en waarschuwt bij overschrijding van de limiet. 

Tele2
- Klanten zonder databundel krijgen een sms wanneer zij voor 15 euro aan data hebben verbruikt.
- Klanten met een onbeperkte databundel, die overigens nu niet meer verkocht wordt, hoeven geen extra kosten te betalen, maar de snelheid van hun internet gaat achteruit wanneer zij een bepaalde limiet hebben bereikt.
- Klanten met een abonnement met een beperkte databundel ontvangen een sms wanneer zij 50% en 90% van hun data hebben verbruikt. Wanneer de bundel op is, ontvangen zij een sms met de kosten voor datagebruik buiten de bundel.

Geactualiseerd: maandag 8 juni 2020

Els Werkman
Els Werkman Sitemanager Telecom

Els is als sitemanager telecom verantwoordelijk voor alle informatie op de telecomvergelijkers. Els is telecomspecialist. Weet alles over de telecomproducten en diensten die op Bellen.com en Internetten.nl vergeleken worden. Voordat Els bij de Bencom Group in dienst kwam heeft ze van 1996 tot 2006 bij een grote mobiele provider gewerkt. En een jaar bij een kleine zakelijke telecom aanbieder. Hierdoor is Els inmiddels 25 jaar werkzaam op de telecommarkt. En kan daardoor met recht een expert genoemd worden.

Els is Wft-gediplomeerd Adviseur Zorg. Vandaar dat je haar ook op Poliswijzer tegenkomt.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie