Mobiel internet moet transparanter
Leestijd: 2 minuten
Surfen via een mobieltje moet net zo vrij en eenvoudig kunnen als via een pc. Dat vindt het platform Open Mobiel Internet (OMI). Hoewel er in Nederland 16 miljoen mobiele telefoons zijn, waarvan de helft geschikt is voor toegang tot het internet, blijft de groei van het mobiele internet achterwege. Het initiatief Open Mobiel Internet (OMI) van ECP.NL wil hier verandering in brengen.
Volgens het OMI initiatief is mobiel internetten nog geen succes doordat vaak onduidelijk is wat de kosten* van het surfen met de mobiele telefoon zijn. Ook is de keuzevrijheid van sites beperkt; netwerkoperators verwijzen via hun portal meestal door naar door hen geselecteerde contentproviders. De weg naar het open mobiele internet is vaak alleen met hindernissen te vinden, aldus OMI.
Het platform wil dat consumenten vrij kunnen surfen over het mobiele internet en eenvoudig toegang hebben tot allerlei sites van hun voorkeur. Het gebruiksgemak van het huidige mobiele internet is echter beperkt: veel consumenten weten niet hoe ze hun telefoon moeten instellen om te kunnen surfen. Ook zijn zij niet zeker hoeveel ze voor internetten moeten gaan betalen.
Het doel is het mobiele internet wat betreft toegang, transparantie en technische standaards op dezelfde wijze te ontwikkelen als het gewone internet. Hiertoe nam Rabobank Nederland eerder het initiatief en nodigde belanghebbenden uit om het mobiele internetten 'open' te maken. Nu wordt het initiatief gefaciliteerd door ECP.NL, Platform voor e-Nederland.
De partijen die het voortouw hebben genomen in deze discussie zijn ANWB, BelCompany, Consumentenbond, Endemol, Meteo Consult, Rabobank, Sportsplaza, De Telegraaf, TNO-ICT en Universal Music. Ook de netwerk operators zijn inmiddels bij het proces betrokken. Diverse contentproviders stellen op dit moment hun content beschikbaar via een operator-onafhankelijke portal.
De werkgroep wil de komende tijd ondermeer gaan werken aan de transparantie van kosten d.w.z. dat deze onafhankelijk zijn van de portal en voor de consument inzichtelijk en voorspelbaar. Ook krijgen consumenten uitleg over de werking van telefoonsettings. Verder zal geprobeerd worden om tot standaardisatie te komen: één uniforme URL notatie en standard Markup Language, zodanig dat de consument aan een URL genoeg heeft om toegang te krijgen. En last but not least moet de gebruiker toegang krijgen tot iedere gewenste internetsite, onafhankelijk van de gekozen operator.
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...