Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten morgen vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

'Mobiele operators zijn de weg kwijt'

Leestijd: 4 minuten

Overheden en slimme bedrijven investeren miljarden euro's in infrastructuur en innovatie om de economische malaise door te komen. Mobiele operators laten op een belangrijke punt echter het kaas van hun brood eten: locatiegebaseerde diensten.

Column: Erwin Boogert

Op het moment van schrijven van deze column jagen dikke vlagen sneeuw over Nederland. Stelt u zich voor dat ergens op een Nederlandse binnenweg een man zonder benzine komt te zitten. Geen benzinestation in de buurt. Hij zet de kachel een standje hoger en belt de ANWB, waarvan hij al jaren lid is. Iedere maand verdwijnt de Kampioen linea recta in de papierbak, maar nu komt dat abonnement dan toch eindelijk van pas.

Na een flinke poos wachten verschijnt de gele ANWB-bus. Na de verplichte uitwisseling van beleefdheden begint de ANWB-man zijn onderzoek naar het gestrande vehikel. Het duurt niet lang voordat hij zijn diagnose komt brengen: "De benzine is op. Dat is nou sneu voor u. Ik wens u veel succes op zo'n koude dag als vandaag." Hij maakt aanstalten te vertrekken. De verbouwereerde automobilist probeert: "Kunt u mij geen benzine geven?" De ANWB-man antwoordt: "Maar meneer, we kunnen toch geen compleet pompstation met ons meenemen?" Hij stapt in zijn gele bus en vertrekt weer.

Zo onwaarschijnlijk als dit scenario klinkt, zo realistisch is het wat betreft locatiegebaseerde diensten op de mobiele telecommarkt.

Iedere mobiele telecomaanbieder weet vrij nauwkeurig wáár zijn klanten zich bevinden. Niet alleen in welk land of welk dorp of stad, maar met enige moeite zelfs in welke straat of steeg. De signaalsterkte van telefoon naar GSM-masten verklapt de locatie.

Miljoenen Nederlanders betalen al jaren trouw iedere maand een paar tientjes abonnementsgeld. Daarvoor mogen ze bellen, sms'en en wat mobiel internetten. Maar wanneer ze hun exacte locatie van de operator willen weten, blijft het verdacht stil.

Technisch is het geen enkele moeite voor een operator om zijn klant te vertellen waar deze zich bevindt. Dat zou handig zijn om, bijvoorbeeld, het dichtstbijzijnde of goedkoopste benzinestation te vinden of voor late reizigers om een slaapplaats te vinden. Toch houden de telecomaanbieders deze informatie angstvallig voor zich, tenzij politie en justitie er om vragen.

En is niet de meest gestelde vraag onder mobiele bellers en sms'ers 'Waar ben je?'

Mobiele operators weten dit al járen. Maar commerciële bedrijven die toegang tot deze informatie willen om producten en diensten te leveren (bijvoorbeeld: uw positie op Google Maps plotten) moeten tonnen betalen.

Dát er belangstelling is voor locatiegebaseerde diensten blijkt wel uit de vele omgevingsgevoelige applicaties die in de App Store voor de iPhone verschijnen, uit de populariteit van TomTom-achtige apparaten en het feit dat Nokia bedrijven als Navteq en Gate5 kocht.

Mobiele aanbieders zitten als kippen op een gouden ei: de locatie-informatie. Ze houden de eieren liever voor zichzelf dan ze te verhandelen. Turkcell is overigens een van de weinige uitzonderingen daarop. De Turkse operator biedt externe ontwikkelaars tegen een vergoeding toegang tot locatie-informatie van zijn klanten, als deze daar toestemming voor gaven.

De weigerachtige houding van de telecombranche bracht echter een alternatieve sector tot leven.

In Nederland bouwde het Telematica Instituut een grote database met locatie-informatie. Een bedrijfje als Nulaz maakt daar gebruik van om mobiele internetters te informeren over wat er in hun omgeving gaande is. Zelfs KPN, hoe wrang ook, maakt voor localiseringsdienst WaarZitWie (foto) gebruik van deze exerne database.

Het Amerikaanse bedrijf SkyHookWireless zag een paar geleden al in dat telecomaanbieders op hun 'gouden kippen' bleven zitten. Het bedrijf rustte auto's uit met GPS- en Wifi-antennes en reed tienduizenden kilometers in Europa en Amerika om de exacte locatie van Wifi-modems in kaart te brengen. Apple en Google gebruiken die informatie nu om diensten op digitale landkaarten te plotten. Daar komt geen operator aan te pas.

Mobiele aanbieders in Nederland houden hun klanten zichtbaar in het duister. Daarmee stellen ze zichzelf echter bloot aan een gierende sneeuwstorm waarin bedrijven als Nokia, SkyHookWireless en mogelijk zelfs TomTom hen met verwarmde sneeuwscooters voorbij racen. En als dat gebeurt, is er geen ANWB-man die nog een duwtje of kick start komt geven.

Erwin Boogert, 26 november 2008, Erwin Boogert is journalist bij verscheidene technologiepublicaties en schrijft deze column op persoonlijke titel.

Geactualiseerd: maandag 22 juni 2020
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie