Online helpt bij internetopvoeding
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Online wil ouders een handje helpen bij de ‘internetopvoeding’ van hun kinderen. Daartoe biedt de provider gratis de publicatie ‘Virtueel = echt’ aan. Dit doet Online In het kader van de publiekscampagne ‘Veilig internetten’, die begin deze week werd gelanceerd door het Ministerie van Justitie.
'Virtueel = echt'
Uit onderzoek, dat onderzoeksbureau Qrius eerder dit jaar uitvoerde in opdracht van Online, blijkt dat ouders vaak te weinig zicht hebben op de internetbelevenissen van hun kind. Online wil bijdragen aan een veilig internet voor kinderen, juist nu er weer extra aandacht voor dit thema is door de publiekscampagne van de overheid. De uitgave ‘Virtueel = echt’ geeft de belangrijkste resultaten van het onderzoek weer en biedt inzicht in het virtuele leven van kinderen. Het rapport kwam tot stand met hulp van Peter Nikken, psycholoog en deskundige op het gebied van jeugd en media bij het Nederlands Jeugdinstituut. Hij geeft tips, toelichting en antwoord op vragen van ouders.
Weinig controle
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat ouders van kinderen tussen de 8 en 10 jaar in ieder geval één keer per week meekijken over de schouder van hun kroost. Iets oudere kinderen (11- 12 jaar) worden opvallend minder vaak gecontroleerd. Als gevolg hiervan weten veel ouders onvoldoende wat deze kinderen online uitspoken. Eén derde van de ouders geeft aan niet te weten of hun kind wel eens iets stiekem doet, maar vertrouwt er op dat afspraken over internetgebruik niet worden geschonden.
Kinderen die online toch iets stiekem doen, geven aan dat ze wel eens naar seks kijken, een prijsvraag invullen of op reclames klikken. “Dat is natuurlijk niet altijd meteen ernstig, maar het is wel belangrijk dat ouders weten wat er gebeurt en wat de risico’s zijn voor hun kinderen,” zegt Marcel Schaareman, marketing directeur van Online. Hubert Strokosch, directeur van Online, voegt hieraan toe: “Internet is een medium dat meer individueel wordt gebruikt dan andere media en dit maakt het voor ouders lastiger om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en de ervaringen van hun kind. Veel ouders realiseren zich nog te weinig dat belevenissen op internet net zo belangrijk zijn als belevenissen op school of op het sportveld.”

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...