Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Online helpt bij internetopvoeding

door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten

Online wil ouders een handje helpen bij de ‘internetopvoeding’ van hun kinderen. Daartoe biedt de provider gratis de publicatie ‘Virtueel = echt’ aan. Dit doet Online In het kader van de publiekscampagne ‘Veilig internetten’, die begin deze week werd gelanceerd door het Ministerie van Justitie.

'Virtueel = echt'
Uit onderzoek, dat onderzoeksbureau Qrius eerder dit jaar uitvoerde in opdracht van Online, blijkt dat ouders vaak te weinig zicht hebben op de internetbelevenissen van hun kind. Online wil bijdragen aan een veilig internet voor kinderen, juist nu er weer extra aandacht voor dit thema is door de publiekscampagne van de overheid. De uitgave ‘Virtueel = echt’ geeft de belangrijkste resultaten van het onderzoek weer en biedt inzicht in het virtuele leven van kinderen. Het rapport kwam tot stand met hulp van Peter Nikken, psycholoog en deskundige op het gebied van jeugd en media bij het Nederlands Jeugdinstituut. Hij geeft tips, toelichting en antwoord op vragen van ouders.
 
Weinig controle
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat ouders van kinderen tussen de 8 en 10 jaar in ieder geval één keer per week meekijken over de schouder van hun kroost. Iets oudere kinderen (11- 12 jaar) worden opvallend minder vaak gecontroleerd. Als gevolg hiervan weten veel ouders onvoldoende wat deze kinderen online uitspoken. Eén derde van de ouders geeft aan niet te weten of hun kind wel eens iets stiekem doet, maar vertrouwt er op dat afspraken over internetgebruik niet worden geschonden.
 
Kinderen die online toch iets stiekem doen, geven aan dat ze wel eens naar seks kijken, een prijsvraag invullen of op reclames klikken. “Dat is natuurlijk niet altijd meteen ernstig, maar het is wel belangrijk dat ouders weten wat er gebeurt en wat de risico’s zijn voor hun kinderen,” zegt Marcel Schaareman, marketing directeur van Online. Hubert Strokosch, directeur van Online, voegt hieraan toe: “Internet is een medium dat meer individueel wordt gebruikt dan andere media en dit maakt het voor ouders lastiger om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen en de ervaringen van hun kind. Veel ouders realiseren zich nog te weinig dat belevenissen op internet net zo belangrijk zijn als belevenissen op school of op het sportveld.” 

 

Geactualiseerd: maandag 22 juni 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie