Terug naar het nieuwsoverzicht
Opta waarschuwt 10 providers om opzegtermijn
door Jeanet Woldring
Telecomwaakhond OPTA heeft 10 waarschuwingen uitgedeeld aan aanbieders van telefoon, internet, televisie en radio voor het niet duidelijk informeren van consumenten over de maximale opzegtermijn. Sinds 1 juli 2009 kan de consument, na afloop van de eerste contractsperiode, op elk gewenst moment zijn contract opzeggen met een maximale opzegtermijn van één maand.
Waarschuwing
Providers moeten hun klanten duidelijk informeren over hun opzegvoorwaarden, zodat zij weten waar ze recht op hebben. Daarom heeft OPTA de website van dertig aanbieders onderzocht. Tien aanbieders bleken zich in hun algemene voorwaarden niet aan de regels rond de opzegtermijn te houden. Deze providers heeft OPTA nu een waarschuwing gegeven.
Opnieuw controle
In november controleert OPTA de gewaarschuwde aanbieders opnieuw. Als zij hun klanten dan niet duidelijk informeren over de maximale opzegtermijn van één maand, kan OPTA maatregelen nemen zoals het opleggen van een last onder dwangsom en/of een boete van € 450.000.
Klacht
Houdt uw aanbieder zich niet aan de regels rond de maximale opzegtermijn? Dien dan een klacht in bij ConsuWijzer. Hieronder staan de bepalingen en voor welke contracten ze gelden.
Zie ook: Overstap informatie
Bepalingen regelgeving maximale opzegtermijn (art. 7.2a Telecommunicatiewet)
- Contracten voor onbepaalde duur kunnen vanaf aanvang van het contract worden opgezegd.
- De opzegtermijn voor contracten voor onbepaalde duur is maximaal één maand.
- De opzegtermijn voor contracten voor bepaalde duur is na verstrijken van de 1e contractperiode max.1 maand.
- Het moment van opzeggen bepaalt het moment van beëindigen van het contract (één maand is één maand).
- Bovenstaande bepalingen gelden voor alle contracten voor telefoon, internet, televisie en radio met consumenten, ook voor contracten die zijn aangegaan vóór 1 juli 2009.
Jeanet Woldring
Algemeen directeur
