Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Overstappen naar andere provider

Leestijd: 3 minuten

Wisselen van internetprovider, telefoon- en televisieaansluiting is een groot probleem. Dat is gebleken uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van het ministerie. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat het kan lonen om wél over te stappen.

Enkele conclusies uit het onderzoek, uitgevoerd door Heliview :

  • Ruim een vijfde deel van alle consumenten met een vaste telefoonaansluiting is het afgelopen jaar overgestapt of is dit jaar van plan over te stappen. Hierbij gaat het met name om ADSL en kabelinternetgebruikers. Bij een kwart van hen leverde dit problemen op, vooral met betrekking tot de opzegtermijn en de switchkosten.
  • Twaalf procent van alle consumenten met een mobiele telefoonaansluiting is overgestapt of wil overstappen. Van hen heeft 22 ervaring met problemen bij het overstappen.
  • Bijna een kwart van alle consumenten met een internetaansluiting is het afgelopen jaar overgestapt of is dit jaar van plan over te stappen.
  • Elf procent van alle consumenten is vorig jaar overgestapt van televisieaanbieder of is de komende 12 maanden van plan over te stappen. Daarvan heeft ruim een kwart ervaring met problemen. Aanbieders zien de investeringskosten als grootste drempel, maar consumenten vinden de administratie juist vervelend

Bij vaste telefonie noemen consumenten de kosten, maar ook de bereikbaarheid als drempel. Het grootste aandachtspunt blijkt echter het nummerbehoud te zijn. Bij mobiele telefonie wordt bereik het meest spontaan genoemd, terwijl nummerbehoud en contractsduur de meeste aandacht nodig heeft. Bij internet komen problemen met contractsduur naar voren. Bij televisie worden weinig drempels genoemd en voor gebundelde diensten (triple play) ziet de consument met name de opzegtermijn en de kosten als probleem.

Opta
Het ministerie is in overleg met de Opta over maatregelen. Consumenten zouden vooraf moeten weten welke opzegtermijnen gelden, hoeveel het kost om over te stappen en of de oude of de nieuwe aanbieder verantwoordelijk is om iets voor de consument te regelen. De aanbieders moeten daartoe zelf onderling goede afspraken maken, waarop de Opta kan toezien.

Keuzevrijheid
Zomer 2005 lanceerde minister Brinhorst al het actieplan ‘Een slimme consument in een snelle markt’. Het actieplan draait om keuzevrijheid voor de consument, vereenvoudigde klachtenafhandeling en geschillenbeslechting. De gebruiker moet de diensten met elkaar kunnen vergelijken.

Consumentenbond Actie
De Consumentenbond heeft bij de minister van Economische Zaken de eis neergelegd dat mensen niet meer zelf hun overstap hoeven te regelen, maar dat - net als bij verzekeringen en energie - de nieuwe internetprovider alles voor ze uit handen neemt zodat overstappen makkelijk wordt.

Overstappen via website
Om het wisselen van provider te vergemakkelijken, biedt Bencom al een tijdlang een Breedband Overstap Service. Met het OVER-STAP-PEN-PLAN VAN INTERNETTEN.NL stapt u veilig, snel en simpel in 3 stappen over. Van deze gratis dienst wordt erg veel gebruik gemaakt.

Geactualiseerd: woensdag 5 augustus 2020
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie