Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vergelijk alle deals
Vergelijk alle
Black Friday
deals
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten morgen vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Spraakkwaliteit Casema Telefonie scoort goed

Leestijd: 2 minuten

De spraakkwaliteit van Casema Telefonie is goed. Dat blijkt uit een onafhankelijk TNO-onderzoek dat in opdracht van het kabelbedrijf is uitgevoerd.

Eind vorig jaar heeft TNO op verzoek van het ministerie van Economische Zaken meetmethoden ontwikkeld om de kwaliteit van internetbellen (Voice over IP) transparant te maken voor de consument.  Toen werd ondermeer de spraakkwaliteit van acht anonieme aanbieders van internetbellen vergeleken met de standaard vaste telefoniedienst.

Naar aanleiding van dit rapport heeft Casema TNO de opdracht gegeven om dezelfde meting uit te voeren. Hiertoe zijn in de eerste twee weken van juli steekproeven uitgevoerd in Delft en Utrecht. Bij het onderzoek is alleen de spraakkwaliteit gemeten. Er is dus niet gekeken naar bijvoorbeeld de beschikbaarheid van de dienst of hoe vaak het lukt om verbinding te krijgen. Gemeten is met één type analoog vast toestel en niet met zogeheten DECT toestellen of naar GSM, waarbij geluisterd is naar de spreek-, luister- en interactiekwaliteit.

De vragen 'hoe goed hoor ik de ander?', 'hoe goed hoor ik mijzelf?' en 'hoe goed kunnen we een interactief gesprek voeren?' zijn beoordeeld in een zogeheten MOS (Mean Opion Score) waarde. Dit is een soort rapportcijfer op een schaal van 1(slecht) tot 5 (uitstekend).  Een ‘live’ gesprek tussen twee mensen heeft een MOS-waarde van 5 (ideaal), een vaste telefonielijn van KPN heeft een MOS van minimaal 4 en een normale GSM-verbinding ongeveer 3,5. Een MOS-waarde vanaf 4 is goed te noemen en tussen 3,5 en 4 is ‘mogelijk voldoende’. Als de MOS-waarde kleiner is dan 3,5 is de kwaliteit onvoldoende om van een serieuze telefoniedienst te spreken. Casema kreeg een 4,3 als rapportcijfer, dat is dus ruim boven het criterium van MOS 4.

Casema heeft de resultaten van de twee onderzoeken naast elkaar gelegd en concludeert dat het samen met één andere aanbieder een goede kwaliteit biedt. De andere aanbieders presteren matig of zelfs onvoldoende.

Volgens een recent onderzoek van de Consumentenbond zijn de meeste internetbellers tevreden over de kwaliteit. Bijna driekwart van de ondervraagde Casemabellers heeft aangegeven de gesprekskwaliteit zelfs beter te vinden in vergelijking met de oude situatie. De Casema telefoonverbinding kreeg ook het hoogste rapportcijfer (7,6) in dit onderzoek. Opvallend en enigszins tegenstrijdig is het feit dat de respondenten de kwaliteit van de analoge KPN-lijn als iets beter beoordeelden.

Klik hier voor meer informatie Casema Internet + Telefonie

Geactualiseerd: dinsdag 12 mei 2020
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie