Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten straks vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

STIC wil strenger toezicht op dure inbelnummers

Leestijd: 2 minuten

Ongemerkt internetten via dure 0900-telefoonnummers in plaats van het goedkope lokale tarief heeft Nederlandse consumenten vorig jaar bijna 1 miljoen euro gekost. Dat heeft de Stichting Informatie Diensten Code (STIC) berekend.

De STIC is sinds 2001 de beheerder van de Code Telefonische Informatiediensten en heeft ten doel: de bevordering van een herkenbaar en betrouwbaar aanbod van informatiediensten ten behoeve van gebruikers van telefonische dienstverlening. Deze stichting wil nu de gedragscode voor informatieleveranciers op internet aanscherpen. In de huidige gedragscode is onder meer afgesproken dat consumenten standaard een waarschuwing krijgen als ze op een website komen waardoor het type telefoonverbinding verandert. Te vaak gebeurt dat echter niet.

De STIC krijgt gemiddeld tweehonderd klachten per maand van mensen die ongemerkt hebben geïnternet via een duur 0900-nummer. De kosten kunnen hierbij oplopen tot 70 eurocent per minuut. Verder komt het voor dat de lokale, goedkope inbelverbinding blijvend verandert in een 0900-nummer.

,,De gemiddelde klacht gaat over een bedrag van 800 euro, maar we krijgen ook wel klachten van mensen die voor 10.000 euro zijn benadeeld'', volgens STIC-directeur J. van der Meulen. De STIC concludeert dat het gemiddelde aantal klachten in de afgelopen twaalf maanden is opgelopen van 120 naar 200 per maand.

Consumenten die over deze praktijken een klacht indienen bij de STIC moeten bewijzen dat ze de dure inbelnummers niet bewust hebben geactiveerd. Dat blijkt een moeilijke klus met als gevolg dat de helft van de klachten ongegrond wordt verklaard. Op de website zijn alle uitspraken van de Klachtencommissie van de Stic en de Beroeps-commissie van de Stic te vinden. De STIC overweegt nu de 'omgekeerde bewijslast' in te voeren. Hierbij moet de eigenaar van het 0900-nummer aantonen dat hij volgens de regels heeft gehandeld. 

Geactualiseerd: maandag 27 januari 2003
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie