Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten morgen vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Tele2 vraagt OPTA om verbod sim-locks

Leestijd: 3 minuten

Tele2, die sinds september 2001 onder de naam Tele2 Mobiel ook mobiele telefonie aanbiedt, heeft telecomwaakhond OPTA om maatregelen gevraagd tegen de overige mobiele operators in verband met de regeling voor het verwijderen van simlocks.
Uit onderzoek door Tele2 is gebleken dat de overige mobiele aanbieders hun wettelijke verplichting om de simlock een jaar na aanschaf van het mobiele toestel direct te verwijderen in veel gevallen niet nakomen, zo meldt het vandaag uitgekomen persbericht.

,,Het kost mensen vaak maanden om de simlock door hun mobiele operator verwijderd te krijgen. De Opta heeft eerder een week genoemd als redelijke termijn waarbinnen dit moet gebeuren. Argumenten als onvoldoende opzegformulieren zoals die door sommige aanbieders worden gegeven, achten wij natuurlijk niet gegrond. Ik durf te stellen dat de overige operators de regeling, ten koste van de consument, bewust frustreren om hun marktaandeel te behouden", aldus algemeen directeur Terry Aurik van Tele2.

In een recente brief aan OPTA stelt Tele2 voor om de simlock per 1 april 2002 in zijn geheel te verbieden.
Net als de Consumentenbond is Tele2 van mening dat door de afschaffing van subsidies op mobiele toestellen het handhaven van de simlocks niet gerechtvaardigd is. Oorspronkelijk werd de simlock gezien als een acceptabel middel voor de mobiele aanbieder om de subsidie op het - veelal gratis - toestel terug te verdienen.

Tele2 heeft bovendien bij OPTA voorgesteld om met betrekking tot de simlock-problematiek het zogenaamde verzekeringsmodel in te voeren. Dit houdt in dat een mobiele operator als Tele2 Mobiel gemachtigd kan worden om de gehele procedure van het verwijderen van de simlock namens de overstappende consument met de andere mobiele operator af te handelen. Ten aanzien van de precieze invulling van een dergelijke procedure stelt Tele2 voor dat in overleg met de Consumentenbond een gedragscode wordt opgesteld.

In het maartnummer van Connecties, het Nieuwsblad van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, staat vermeld dat de waakhond de nieuwe voorwaarden van de mobiele telefonie onderzoekt. Deze nieuwe voorwaarden betreffen o.a. de verlaging van de subsidie op de aanschaf van een nieuw toestel. Juist doordat de aanbieders de toestellen subsidiëren, is het hen toegestaan een SIM-Lock op de telefoon aan te brengen, waardoor de eindgebruiker wordt belemmerd naar een andere aanbieder over te stappen. De susidiërende aanbieder bindt hiermee de klant en is in staat zijn investering terug te verdienen met de gebruikskosten van de klant.
Nu de subsidiëring verlaagd is, dient ook het termijn voor het toepassen van een SIM-Lock te worden gereduceerd vindt OPTA.
Een regeling waarbij de kosten voor het verwijderen van de SIM-Lock d.m.v. een staffelmethode afnemen, naarmate de klant langer gebruik heeft gemaakt van de betreffende aanbieder, ziet OPTA als een positieve ontwikkeling. Na een periode van een jaar moet de aanbieder de SIM-unlockcode gratis verschaffen.

Gezien bovenstaand bericht is het niet aannemelijk dat OPTA aan het verzoek van Tele2 om m.i.v. 1 april a.s. de Sim-Lock in zijn geheel te verbieden, zal voldoen!

De uitspraak van de rechter t.a.v. de unlockzaak (proefproces) waarover wij gisteren
een nieuwsartikel plaatsten, werpt misscien weer een heel ander licht op de SIM-Lock!
 

Geactualiseerd: maandag 8 juni 2020
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie