Tele2 wint rechtszaak van UPC
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Tele2 maakt bekend dat het in hoger beroep op het belangrijkste punt de rechtszaak heeft gewonnen die het bedrijf had aangespannen tegen UPC vanwege het niet duidelijk vermelden van de totale kosten van zijn producten.
Tele2 was deze zaak in 2008 gestart omdat UPC de kosten van het kabelpakket, die je als klant van UPC altijd moet betalen, in vrijwel alle reclame uitingen wegstopte in een disclaimer, waardoor producten van UPC goedkoper leken dan ze in de praktijk zijn.
Uiteindelijk heeft het Hof in Amsterdam geoordeeld dat deze manier van reclame maken door UPC misleidend is voor de consument. Voortaan dient UPC in alle aanbiedingen van zijn producten de kosten van het kabelpakket op te nemen in de prijs van de aanbieding, of op header niveau te vermelden zodat meteen duidelijk is hoeveel de consument in totaal moet betalen voor het product van UPC.
"Er is hier vandaag maar één winnaar en dat is de consument,” aldus Günther Vogelpoel, directeur consumentenmarkt Tele2. “Telecomtarieven zijn al ingewikkeld genoeg. Daarom strijden wij al jaren voor prijstransparantie zodat consumenten eenvoudig verschillende aanbiedingen kunnen vergelijken.”
UPC laat Webwereld in een reactie weten "een trend" te analyseren, maar wel verrast te zijn door de in zijn ogen vrij plotselinge verandering van mening. "Waar eerst disclaimers volstonden wordt nu nog meer duidelijkheid in marketingcommunicatie verlangd", zegt een woordvoerster, die zegt transparantie ook heel erg belangrijk te vinden.

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...