Tevredenheid over kwaliteit internetbellen
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
De meeste mensen die zijn overgestapt naar internetbellen zijn tevreden over de kwaliteit. Over de dienstverlening, vooral over de installatie, zijn ze minder te spreken. Dat is de conclusie van de Consumentenbond, die een tevredenheidsonderzoek hield onder ruim 1400 gebruikers.
Meer dan een miljoen Nederlandse huishoudens belt inmiddels via internet. Volgens cijfers van de bond waren dat in juni al 22% van alle huishoudens: 13% via ADSL en 99% via de kabel. Hoe het gesteld is met de kwaliteit van de verbindingen kon tot nu toe niemand zeggen. Is deze belvorm eigenlijk wel net zo goed als het aloude bellen via de vaste vertrouwde KPN-lijn?
De vorige maand kondigde de bond aan uitgebreid in te gaan op de kwaliteit van bellen via internet. Je zou dan een objectieve meting van de kwaliteit verwachten, maar de consumentenorganisatie geeft aan dat dat 'ondoenlijk' is en hield daarom een enquete onder gebruikers.
Bellen via internet? Doen! Zo begint het artikel naar aanleiding van deze enquete in de jongste nummer de Digitale Consument. 'De tevredenheid over bellen via internet is groot; driekwart van de bellers wil niet meer terug naar de oude vaste lijn. Kabelbellers zijn iets positiever dan bellers via ADSL.' Enige grote smet op het succes zijn de vele problemen bij de installatie, zo blijkt verder uit het onderzoek.
De ondervraagden zijn gebruikers van één van de acht grote aanbieders van internettelefonie: de kabelaars Casema, UPC, @Home en de ADSL-providers KPN, Orange (voorheen Wanadoo), Tele2, Tiscali en Scarlet One.
De verschillen tussen deze aanbieders zijn groot: sommigen scoren boven het gemiddelde, anderen scoren daar duidelijk onder. Het meest tevreden zijn de Casema abonnees, op de voet gevolgd door UPC en @Home, terwijl Scarlet One klanten het minst tevreden zijn.
Op de vraag naar de reden van overstappen noemde de meesten de besparing (89%). Bijna de helft noemde het gemak van alles op één rekening. Om alle resultaten van het onderzoek naar internetbellen te kunnen zien, moet u Bond Online abonnee zijn.
Zie ook: Totaalwijzer.nl voor een vergelijking van INTERNET + BELLEN + DIGITALE TV

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...