Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Tevredenheid over kwaliteit internetbellen

door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten

De meeste mensen die zijn overgestapt naar internetbellen zijn tevreden over de kwaliteit. Over de dienstverlening, vooral over de installatie, zijn ze minder te spreken. Dat is de conclusie van de Consumentenbond, die een tevredenheidsonderzoek hield onder ruim 1400 gebruikers. 

Meer dan een miljoen Nederlandse huishoudens belt inmiddels via internet. Volgens cijfers van de bond waren dat in juni al 22% van alle huishoudens: 13% via ADSL en 99% via de kabel. Hoe het gesteld is met de kwaliteit van de verbindingen kon tot nu toe niemand zeggen. Is deze belvorm eigenlijk wel net zo goed als het aloude bellen via de vaste vertrouwde KPN-lijn?

De vorige maand kondigde de bond aan uitgebreid in te gaan  op de kwaliteit van bellen via internet. Je zou dan een objectieve meting van de kwaliteit verwachten, maar de consumentenorganisatie geeft aan dat dat 'ondoenlijk' is en hield daarom een enquete onder gebruikers.

Bellen via internet? Doen! Zo begint het artikel naar aanleiding van deze enquete in de jongste nummer de Digitale Consument. 'De tevredenheid over bellen via internet is groot; driekwart van de bellers wil niet meer terug naar de oude vaste lijn. Kabelbellers zijn iets positiever dan bellers via ADSL.' Enige grote smet op het succes zijn de vele problemen bij de installatie, zo blijkt verder uit het onderzoek.

De ondervraagden zijn gebruikers van één van de acht grote aanbieders van internettelefonie: de kabelaars Casema, UPC, @Home en de ADSL-providers KPN, Orange (voorheen Wanadoo), Tele2, Tiscali en Scarlet One.

De verschillen tussen deze aanbieders zijn groot: sommigen scoren boven het gemiddelde, anderen scoren daar duidelijk onder. Het meest tevreden zijn de Casema abonnees, op de voet gevolgd door UPC en @Home, terwijl Scarlet One klanten het minst tevreden zijn.

Op de vraag naar de reden van overstappen noemde de meesten de besparing (89%). Bijna de helft noemde het gemak van alles op één rekening. Om alle resultaten van het onderzoek naar internetbellen te kunnen zien, moet u Bond Online abonnee zijn.

Zie ook: Totaalwijzer.nl voor een vergelijking van INTERNET + BELLEN + DIGITALE TV

Geactualiseerd: woensdag 27 mei 2020

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie