Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Tiscali moet tv-reclame rectificeren

Leestijd: 4 minuten

Tiscali moet een rectificatie plaatsen van reclames voor haar gecombineerd ADSL en telefonie abonnement. 

De internetprovider mag in haar televisiecommercials niet langer de uitlatingen ALTIJD GRATIS BELLEN en 24,95 PER MAAND doen. Verder is de uitlating BESPAAR 300,- PER JAAR  verboden in de commercials én op haar website. Wel mag Tiscali zeggen GEEN KPN MEER NODIG. Dat heeft de rechter in Amsterdam donderdag bepaald in een door KPN aangespannen kort geding.

Altijd gratis bellen
Aangezien het in de tv commercials niet altijd duidelijk was dat het gratis bellen alleen naar vaste nummers in Nederland is m.u.v. betaalde servicenummers, wordt dit als misleidend beoordeeld. Bij een bezoek aan de website zal het de gemiddelde consument echter wel duidelijk worden hoe de vork in de steel zit, aldus de rechter.

24,95 per maand
KPN maakte bezwaar tegen het feit dat het bedrag van 24,95 per maand -zoals gebruikt in de commercials-alleen de eerste drie maanden geldt. De consument wordt op het verkeerde been gezet, omdat er na de eerste 3 maanden 34,95 per maand betaald moet worden. Op de website wordt het duidelijk genoeg vermeld.

Bespaar 300,- per jaar
Deze vorm van vergelijkende reclame werd gedaan in de commercials én op de website. De uitlating is op uitdrukkelijk verzoek van KPN gewijzigd in Bespaar gemiddeld 300,- per jaar. Verder is op de website nog de mededeling te vinden Bij gemiddelde kosten voor ADSL en Telefonie bespaar je bij Tiscali al gauw € 300,- per jaar. Tiscali baseert de besparing op de rapporten van onderzoeksbureau Heliview. Deze uitlating voldoet echter niet aan de voorwaarden die de wet stelt aan vergelijkende reclame. De Heliview-rapporten zijn voor de consument niet opvraagbaar, althans niet tegen een redelijk bedrag. Voor de gemiddelde consument is daardoor niet na te gaan of de vergelijking klopt. Bovendien is Tiscali er ook ter zitting niet in geslaagd de rechter te overtuigen dat een consument € 300,- bespaart.  Uitgangspunt bij de berekening van Tiscali is dat een consument gemiddeld € 64,- per maand betaalt aan ADSL en telefonie (abonnement en gesprekskosten), hetgeen KPN bestrijdt. Met name de juistheid van de door Tiscali en Heliview gehanteerde percentages van de totale belkosten die betrekking hebben op bellen naar mobiele en buitenlandse nummers. Ook onjuist vindt KPN de gemiddelde kosten die Tiscali in haar berekening opneemt voor een ADSL-abonnement. KPN baseert zich in beide gevallen op cijfers waarover zij zelf als grootste aanbieder beschikt en op cijfers van de Consumentenbond. De vraag wie in deze kwesties gelijk heeft, kan niet in kort geding worden beantwoord. Hiervoor zou een nader onderzoek naar de feiten nodig zijn, zo staat in het vonnis. Vooralsnog moet het misleidend worden geacht.

Geen KPN meer nodig
Tiscali mag wél in haar reclame zeggen 'Geen KPN meer nodig'. Die mededeling is juist omdat bij het bellen via internet geen KPN-abonnement meer nodig is. KPN had ook hiertegen bezwaar gemaakt. Maar volgens de rechter doet Tiscali de mededeling op neutrale en voor KPN niet denigrerende wijze.  

Met de uitlating wil Tiscali nieuwe klanten informeren over het feit dat het tegenwoordig mogelijk is bij haar een telefoonabonnement af te sluiten zonder dat hij of zij daarvoor KPN nodig heeft. Dit is relatief nieuw. Tot enkele jaren geleden was KPN monopolist op het gebied van telefonie. Toen de zogenaamde Carrier PreSelect diensten hun intrede deden, moest de consument nog steeds over een KPN-abonnement beschikken en konden alleen de gesprekken via die nieuwe diensten worden gevoerd en afgerekend. Nu het feit dat consumenten KPN niet langer nodig hebben een nieuw tijdperk inluidt en tevens belangrijke informatie is voor de gemiddelde consument, staat het Tiscali vrij consumenten hierover te informeren.  'De uitlating geen KPN meer nodig moet worden bezien door de bril van de consument.'

Tiscali moet vier weken lang een rectificatie op haar homepage plaatsen. De tv-commercials worden inmiddels niet meer uitgezonden. Volgens Tiscali is het oordeel van de rechter inzake de mededeling 'Geen KPN meer nodig' een doorbraak. Overigens is de internetprovider niet de enige die hiermee in haar reclames schermt. Ook Versatel, Scarlet en Fiberworld doen deze mededelingen. KPN beraadt zich op eventuele vervolgstappen.

Zie ook:  Tiscali ADSL + telefonie

Geactualiseerd: vrijdag 18 november 2005
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie