Veel fraudeklachten
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Sinds de start van de landelijke Fraudehelpdesk twee maanden geleden heeft deze al meer dan 1200 incidenten geregistreerd. Slachtoffers betaalden in die periode in totaal 1,6 miljoen euro. Incidenten worden net zo vaak via de website als via de telefoon geregistreerd. Dat meldde de Fraudehelpdesk dinsdag.
De helpdesk werd in februari met subsidie van het ministerie van Veiligheid en Justitie opgericht en bestaat uit een website en een telefonische informatiedienst. Het loket werkt samen met onder meer de Autoriteit Financiële Markten, het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude, ConsuWijzer en de Consumentenautoriteit.
Door de vragen die binnenkomen hoopt de helpdesk belangrijke informatie te krijgen over de omvang van fraude en oplichting in Nederland. Op die manier wordt in de gaten gehouden of er nieuwe oplichtingspraktijken opduiken, zodat daar meteen voor gewaarschuwd kan worden.
Wel betaald, niks ontvangen
Mensen maken tot nog toe het meest melding van oplichting door webwinkels en marktplaatsfraude. Daarbij betaalden de slachtoffers, maar kregen zij vervolgens het product niet geleverd. Ook werden andere vormen van fraude als identiteitsfraude en beleggingsfraude gemeld.
Burgers en kleine ondernemers kunnen met meldingen en vragen over alle vormen van fraude terecht bij de helpdesk. Doel is burgers te helpen voorkomen dat ze slachtoffer worden en om slachtoffers zo snel mogelijk door te verwijzen naar de juiste instantie.

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...