Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? De helpdesk is momenteel gesloten.
Wij zitten straks vanaf 9.00 uur weer voor u klaar!
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Vrije internettoegang per 1 -1-2013

door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten

Vanaf 1 januari 2013 moeten providers hun klanten vrij en open toegang bieden tot het internet. Dat betekent dat zij de toegang tot internetdiensten of applicaties zoals Skype en Whatsapp niet mogen blokkeren of vertragen en hier geen extra geld voor mogen vragen. Dit heet netneutraliteit. In onderstaand bericht van ConsuWijzer leest u wat dit verder inhoudt.

Overbelasting
Bij overbelasting op het internet is open en vrije toegang niet altijd mogelijk. Dan is het nodig dat aanbieders het internetverkeer regelen. Zij zijn echter wettelijk verplicht hun klanten te vertellen hoe zij met overbelasting op het internet omgaan.
 
Waar moet u op letten als u een contract afsluit voor (mobiel) internet?
 
Bent u op zoek naar een nieuwe aanbieder voor (mobiel) internet? Laat u dan goed voorlichten over de manier waarop een aanbieder omgaat met overbelasting van het netwerk. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een aanbieder bij drukte het downloaden van video’s vertraagt, zodat klanten nog steeds kunnen e-mailen.
 
Gelden de regels ook voor contracten die zijn afgesloten vóór 1 januari 2013?
 
Alle contracten die worden afgesloten vanaf 1 januari 2013 moeten netneutraal zijn. Eerder afgesloten contracten moeten vanaf 1 januari 2014 netneutraal zijn. Wilt u een ander contract afsluiten? Let dan op de looptijd van uw huidige contract. U kunt in de voorwaarden van uw contract terugvinden hoe lang de looptijd is. Na afloop van de looptijd van uw contract geldt een opzegtermijn van maximaal één maand.
 
Klachten over netneutraliteit
 
Toezichthouder OPTA controleert of internetaanbieders zich aan deze regels houden. Informeert uw aanbieder u niet of niet duidelijk over de wijze waarop hij omgaat met drukte op het internet? Of heeft u het idee dat uw aanbieder de toegang tot het internet onnodig afknijpt of blokkeert? Dien dan een klacht in bij ConsuWijzer. Uw klacht wordt dan doorgegeven aan OPTA.

Geactualiseerd: donderdag 27 december 2012

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie