Winst KPN met 11 procent gedaald
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
KPN heeft in het tweede kwartaal van dit jaar 11 procent minder winst gemaakt dan een jaar eerder. De nettowinst daalde met 51 miljoen euro tot 414 miljoen euro. Ook de omzet daalde. Volgens KPN voornamelijk veroorzaakt door de verplichte tariefsverlagingen en door het veranderde gedrag van de Nederlandse mobiele klanten.
Minder sms en bellen, meer data
KPN gaf in april al een winstwaarschuwing omdat de inkomsten uit het bel- en sms-verkeer veel sterker dalen dan het bedrijf had verwacht. Steeds meer klanten maken gebruik van social media en mobiele ‘apps’ om te communiceren.
Nieuwe abonnementen in september
Om op die trend in te spelen, presenteerde KPN vorige week nieuwe abonnementsvormen, die zijn opgebouwd rondom mobiele data. Die abonnementen waarbij mobiel internet duurder wordt, gaan in op 5 september. Tegelijkertijd gaan de toestelsubsidies omlaag.
Stevige concurrentie
In het persbericht staat dat Telfort te kampen had met stevige concurrentie in het 'voordeelsegment' van de Nederlandse mobiele markt.* Gedoeld wordt waarschijnlijk op voordelige sim only aanbieders als hollandsnieuwe van Vodafone, Ben van T-Mobile en Youfone. Overigens is Telfort sinds kort weer de aanbieder met de laagste tarieven voor mobiele abonnementen. De Top 5 op Bellen.com wordt -op Tele2 na op plek 4- alleen vertegenwoordigd door Telfort!
Duitsland
KPN's internationale mobiele activiteiten doen het beter, met name in Duitsland. Ook op de markt voor digitale televisie werd vooruitgang geboekt. Daar wist KPN afgelopen kwartaal 56.000 nieuwe klanten te strikken, waarmee het aantal abonnees uitkwam op 1,3 miljoen.
*Update: desondanks bleef het totaal aantal mobiele klanten nagenoeg stabiel. KPN telt 5,5 miljoen mobiele klanten waarvan 3,2 miljoen postpaid abonnees en 2,3 miljoen prepaidbellers.

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...
-
Delta komt met 8 Gbps internet via glasvezel
6 aug Delta introduceert een internetpakket via glasvezel met een snelheid van 8 Gbps. Daarnaast wordt 1 G...
-
Delta Fiber wil 2 miljoen huizen aansluiten op glasvezel met veel hogere snelheden
2 aug Delta Fiber wil een kwart van de huizen toegang tot eigen glasvezelnetwerken geven. Het bedrijf heef...