Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Wij vergelijken al
25
jaar
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Ziggo steeds meer alles-in-1 klanten

door Jeanet Woldring Leestijd: 4 minuten

Kabelaar Ziggo heeft zijn omzet en winst in 2010 flink zien stijgen doordat het bedrijf meer digitale tv-pakketten aan zijn klanten heeft weten te slijten. Dit maakte Ziggo vrijdag bekend bij de presentatie van de resultaten over het vierde kwartaal.

In de laatste drie maanden van vorig jaar bedroeg de klantenaanwas 72.000, zodat het totaal uitkwam op 1,8 miljoen. Daarmee was de penetratie van digitale tv eind december bijna 60%. Ook het aantal breedbandklanten groeide sterk.

Groei in het hogere segment is des te belangrijker voor Ziggo omdat er per saldo 80.000 tv-kijkers wegliepen afgelopen jaar. Een groot deel betreft klanten die goedkopere analoge tv-abonnementen dumpen voor digitale tv van prijsvechter Digitenne, een onderdeel van KPN. Het telecombedrijf maakte begin deze week bij zijn eigen jaarcijfers bekend dat Digitenne stevig door is gegroeid.

De besteding per gebruiker is bij Ziggo gestegen naar 33.28 euro van 29,93 euro. Ziggo is fors meer dienstenbundels gaan afzetten met een combinatie van televisie, telefonie en internet.

Zakelijke markt
Op de zakelijke markt had Ziggo meer moeite om klanten te bereiken: de omzet van die tak bedroeg over 2010 €77,4 mln, een terugval van 7,2%.

Het kabelbedrijf zei eind vorig jaar al dat het bezig is miljoenen te investeren in marketing om het onderdeel beter op de kaart te zetten, vooral in de versnipperde mkb-markt. Ziggo had daar al eerder op in willen zetten, maar de problemen met de consumentenmarkt vroegen veel meer tijd en geld dan gedacht.

Volgens Ziggo is de omzetdaling bij zakelijke diensten overigens te wijten aan niet-terugkerende omzet uit 2009, en is er exclusief dat effect sprake van een stijging van 2%. 

De totale omzet van Ziggo kwam over 2010 uit op bijna € 1,4 mrd, dat is een stijging van 7%. Het aangepaste ebitda-resultaat was € 783 mln, en vertegenwoordigt een stijging van 12%.

De verhouding tussen schuld en winst verbeterde significant naar een ratio van 4,5 ultimo 2010 tegenover 5,4 eind 2009. Ziggo kreeg dat resultaat door flink af te lossen en door een deel van zijn seniore schuldverplichtingen te herfinancieren tegen gunstiger voorwaarden.

Bron: FD
==
Ziggo meldt dat het in het vierde kwartaal 49.000 klanten heeft gewonnen voor het Alles-in-1 triple play pakket. In totaal zijn er nu meer dan een miljoen klanten voor triple play. Het aantal abonnementen op digitale tv is in het vierde kwartaal met 72.000 gegroeid. Voor breedband kwamen er 31.000 aansluitingen bij, voor telefonie 50.000. De jaaromzet kwam uit op 1375,7 miljoen euro, 7,1 procent hoger dan in 2009. De bijgestelde EBITDA was 783,4 miljoen euro, een stijging van 12,7 procent. De vrije kasstroom was 553 miljoen (+27,3%). De verhouding tussen schuld en EBITDA verbeterde van 5,4 naar 4,5.

Het aantal homes passed op 31 december 2010 was 4,141 miljoen (+1,6%). Er zijn 3,087 miljoen tv-aansluitingen, een daling van 2,5 procent. Daarvan zijn er 1,283 miljoen (-20,5%) alleen analoog en 1,804 miljoen (+16,2%) analoog+digitaal. 897.000 klanten nemen extra digitale diensten of pakketten af. Breedband groeide met 6,9 procent tot 1,549 miljoen, telefonie groeide van 999.000 naar 1167.000 (+16,8 procent). Ziggo voorziet 1,094 miljoen huishoudens van triple play. De migratie naar Alles-in-1 is bijna voltooid, er zijn nog 20.000 klanten met een oud pakket. Het aantal RGU’s is 3,4% gegroeid naar 5,802 miljoen. Het moyenne verbeterde van 1,77 per huishouden naar 1,88. De maandelijkse ARPU groeide van 29,93 euro naar 33,28 euro.

Ziggo investeerde in 2010 een bedrag van ruim 200 miljoen euro in het netwerk. In het vierde kwartaal werden 100.000 modems omgeruild, in 2011 zullen dat er ca. 600.000 zijn.

De omzet uit de zakelijke activiteiten daalde met 7,2 procent tot 77,4 miljoen euro. In 2009 was er echter eenmalige omzet van 7,6 miljoen euro. Ziggo richt de portfolio op het kleine tot middensegment van het MKB.
 
Bron: TC

Geactualiseerd: zondag 30 januari 2011

Jeanet Woldring
Jeanet Woldring Algemeen directeur

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie