Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op internetten.nl helpen we jou ook te besparen op je internet en tv!
Vergelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Wij vergelijken al
25
jaar
Vergelijk en kies de beste deal
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Chello introduceert nieuwe spamfilter

Leestijd: 3 minuten

chello introduceert nieuwe spamfilter voor Europees mailsysteem  
   
chello heeft een nieuw spammail filtersysteem in gebruik genomen. Hiermee wordt spammail streng aangepakt.  In de strijd tegen spam blokkeert chello nu inkomende én uitgaande e-mails van haar klanten aan de hand van een zwarte lijst. Als het IP-adres van de verzender van de e-mail op de zwarte lijst voorkomt, zal de e-mail als spam worden aangemerkt en niet aankomen.  De verzender van de spam krijgt een foutmelding. chello's zwarte lijst wordt bijgehouden door spamcop.net en is gebaseerd op de klachten die spamcop.net van verschillende Internet Service Prividers over de hele wereld ontvangt. Als spamcop.net  een spambron identificeert, wordt het IP-adres op haar zwarte lijst gezet. 48 uur na de meest recente klacht wordt het IP-adres automatisch weer vrijgegeven.  

Indien een chelloklant op de zwarte lijst voorkomt, zullen de e-mails van deze klant worden geblokkeerd. Dit kan mogelijk een gevolg zijn van het feit dat zijn of haar computer voor het versturen van spammail wordt gebruikt, zonder dat de klant hier weet van heeft.  Dat komt bijvoorbeeld doordat ze besmet zijn met het Sobig.F-virus of omdat er op een andere manier een achterdeurtje op hun pc is opengezet. Met een snelle kabelinternetaansluiting zijn ze dan een gewild slachtoffer voor spammers. In dergelijke gevallen adviseert chello om een antivirusprogramma te installeren of om voor verdere assistentie contact op te nemen met de helpdesk.  

Met deze maatregel wil chello de overlast van haar klanten door spam verminderen. Bovendien zal de invoering van dit spamfilter de werking van chello's mailsysteem verbeteren. 

Het nieuwe filtersysteem blokkeerde, na volledige implementatie, op de eerste dag ongeveer zeven miljoen e-mails. Dit is meer dan 50% van het totaal aantal e-mails dat door chello dagelijks in Europa wordt verwerkt.  
 
Sudhir Ispahani, Chief Technology Officer van UGC Europe, Inc. het moederbedrijf van UPC en chello:  'Met deze pro-actieve aanpak van spam, reduceren wij het aantal ongewenste e-mails van 750.000 klanten in 10 Europese landen op een drastische wijze.  Dankzij dit nieuwe spamfilter kunnen onze klanten meer van het Internet genieten, inclusief het zenden en ontvangen van gewenste e-mails.'
 
De kabelprovider met klanten  in Nederland, Oostenrijk, Zweden, Noorwegen, Frankrijk, België, Polen, Hongarije, Slowakije en de Tsjechische Republiek is in het verleden vaak bekritiseerd vanwege het anti-spambeleid. Chello filterde sinds eind september uitgaande e-mail op spam, waarbij het filter  op een bepaalde combinatie van steekwoorden zocht. Daarvoor was alleen  een filter in gebruik waarmee binnenkomende e-mail op spam werd doorzocht. Karin Spaink van Spamvrij.nl was destijds niet te spreken over de door chello gekozen oplossing om spam te bestrijden op basis van steekwoorden. Volgens haar zou het kunnen betekenen dat ook legitieme e-mail niet meer goed zou kunnen functioneren.

Begin december kreeg chello te kampen met een stortvloed aan spamberichten op haar netwerk. De aantallen waren zo groot dat mail vertraagd werd bezorgd. Chello ontkende overigens dat de problemen veroorzaakt werden door het in opspraak geraakte spamfilter, dat slechts  korte tijd gefunctioneerd heeft.

Intussen begint het probleem met spam wereldwijd behoorlijk uit de hand te lopen! Niet alleen chello, maar ook andere providers ondervinden de gevolgen van spam. Zo raakten eind oktober de mailservers van LaDot en @Home nog verstopt door de enorme toename aan spamberichten.

In Nederland geldt sinds november een spamverbod dat een uitvloeisel is van een richtlijn die het Europees Parlement vorig jaar aannam. Het Europarlement koos voor een zogeheten opt-in systeem, waarbij bedrijven alleen nog maar e-mail mogen versturen naar mensen die zich daarvoor hebben opgegeven.

Meer informatie over spam: Spamvrij.nl

Geactualiseerd: dinsdag 30 december 2003
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.