Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Prijsverhoging bij je provider: wat zijn je rechten?

Veel telecomproviders voeren jaarlijks prijswijzigingen door voor hun klanten. Meestal betekent dit dat de prijs van je abonnement met een paar euro per maand omhoog gaat. De reden hiervoor is vaak dat er investeringen worden gedaan in het netwerk of dat je internetsnelheid wordt verhoogd. Ook de jaarlijkse inflatiecorrectie kan aanleiding zijn om de prijs te verhogen. In dit artikel zetten we jouw rechten op een rij. Wanneer mag je bijvoorbeeld gratis je abonnement opzeggen en wanneer niet?

opzeggen-abonnement-bij-prijsverhoging.png

Inflatiecorrectie: je mag niet opzeggen

Een inflatiecorrectie is een prijsverhoging met een percentage dat elk jaar door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wordt vastgesteld. Als je provider een inflatiecorrectie toepast, dan moet dit wel duidelijk in zijn algemene voorwaarden staan. En ook hoe vaak en wanneer hij dat doet. Staat dit duidelijk in de algemene voorwaarden van de provider? Dan kun je je abonnement niet om die reden opzeggen.

Nieuwe wet- of regelgeving: je mag niet opzeggen

Moet je provider de algemene voorwaarden of prijs wijzigen door een nieuwe regel of wet van de overheid? Dan is de wijziging niet de eigen keuze van de aanbieder. In dat geval kun je je abonnement niet opzeggen. Een voorbeeld: de overheid verhoogt de btw. De provider moet de btw aan jou doorberekenen. Dit is niet zijn eigen keuze. Daarom kun je het abonnement dan niet kosteloos opzeggen.

Prijsverhoging: je kunt kosteloos opzeggen

Verhoogt je provider je abonnementsprijs en is er géén sprake van inflatiecorrectie of nieuwe wet- of regelgeving? En is de wijziging in jouw nadeel, bijvoorbeeld omdat er televisiezenders verdwijnen? Dan mag je je abonnement kosteloos opzeggen en overstappen naar een nieuwe provider. 

Plichten provider bij wijzigingen

Wil je provider je abonnement wijzigen? Dan heeft hij de volgende verplichtingen:

  • Hij moet je een maand van te voren informeren over de wijziging.
  • Hij moet je zo veel mogelijk persoonlijk informeren over deze verandering. Bijvoorbeeld met een brief, e-mail of sms. Alleen in de krant is niet voldoende.
  • Is de verandering nadelig voor jou? Dan moet hij je laten weten dat je zonder bijkomende kosten je abonnement kunt opzeggen.
  • Hij moet je laten weten op welke wijze je kunt opzeggen.

Waarom prijsverhoging?

De meeste prijsstijgingen komen door grote investeringen die providers doen in het netwerk. Er is steeds meer vraag naar sneller en betrouwbaar internet. Daarom moet de capaciteit verhoogd worden. Zodoende  kunnen meer mensen tegelijk gebruikmaken van een stabiel netwerk. Door deze investeringen kan de provider blijven voldoen aan de steeds groter wordende datahonger van hun klanten.

In de meeste gevallen krijg je de informatie via e-mail. Vanaf dat moment ben je ‘contractvrij’ en kun je dus overstappen. Een prijswijziging betekent vaak een hogere stijging dan de inflatiecorrectie. Het loont dus om te vergelijken als je provider een prijsstijging gaat doorvoeren

Ben je contractvrij?

Als je vanwege de prijsverhoging gratis mag overstappen ben je contractvrij. Vaak sluit je een internetabonnement af voor de duur van 1 of 2 jaar. Door de prijswijziging vervalt deze contractduur en mag je meteen overstappen. Dit is wettelijk bepaald. Ook als de termijn van je contract voorbij is ben je contractvrij. Tenzij je ervoor kiest om te verlengen, dan ga je een nieuw contract aan en kun je weer 1 of 2 jaar niet overstappen.

Samenvatting

Nu je weet wat de verschillen zijn tussen de inflatiecorrectie en een prijsverhoging is het tijd voor een samenvatting. Dit zijn jouw rechten bij verschillende prijsverhogingen op een rijtje:

Soort prijsstijging Inflatiecorrectie Nieuwe wet- en regelgeving 'Gewone' prijsverhoging
Mag ik gratis overstappen? Nee, de prijsverhoging is niet bepaald door de provider Nee, de prijsverhoging is niet bepaald door de provider Ja, prijsverhoging bepaald door provider
Vooraf geïnformeerd door provider? Nee, niet noodzakelijk Nee, niet noodzakelijk Ja, minstens 4 weken van tevoren
Hoogte prijsstijging Bepaald door CBS Afhankelijk van de overheid Bepaald door de provider

Vergelijk en bespaar

Is jouw provider van plan de prijs van je abonnement te verhogen? Ben je door deze prijsverhoging contractvrij? Gebruik dan onze vergelijker en check of je kunt besparen! Je kunt in de vergelijker niet alleen zien welke snelheid je thuis kunt ontvangen. Ook kun je filteren op specifieke tv-zenders. Zo weet je zeker dat je favoriete zender niet hoeft te missen na het overstappen! 

Geactualiseerd: 05-03-2021

Navigatie