Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Overstappen naar een andere internetprovider

Overstappen kun je doen vanwege betere voorwaarden bij een andere internetprovider, zoals een lagere prijs, een snellere verbinding en/of een betere klantenservice. Het kan ook zijn dat je internet wilt combineren met bellen en televisie kijken bij dezelfde provider vanwege het gemak én de prijs (Alles-in-1). Deze combinatie leidt vaak tot een lagere prijs dan het los afsluiten van contracten. Het combineren van verschillende producten bij dezelfde leverancier kan ook combinatievoordeel opleveren. Vooral als je ook een mobiele aansluiting hebt of neemt.

overstappen-naar-andere-internetprovider.jpg

Waarom overstappen via Internetten.nl?

  • Gratis en onafhankelijk advies
  • Vergelijken van alle aanbiedingen op jouw adres
  • Snelle en foutloze overstap
  • Gegarandeerd de beste deal
  • Meer dan 21 jaar ervaring
  • Snel bereikbare en deskundige helpdesk

Zo eenvoudig is overstappen via Internetten.nl:

  1. Vul je postcode en huisnummer in voor een overzicht op maat
  2. Verfijn je keuze en vergelijk je selectie
  3. Bestel direct je keuze

Je hebt een maand opzegtermijn bij jouw huidige aanbieder. Dit komt 'goed' uit, een gemiddelde overstap is binnen 3 tot 4 weken gerealiseerd. Overstappen naar kabel kost gemiddeld 10 werkdagen. Na ontvangst van de bevestiging van de aanbieder heb je 14 werkdagen bedenktijd waarbinnen je de overeenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen.

Overstappen naar een nieuwe provider

De overheid en internetproviders hebben afgesproken om het overstappen makkelijker te maken. Dit houdt in dat je nieuwe provider alles voor je regelt zoals het opzeggen van je huidige internet- en telefonie abonnement. Deze service heet Overstapservice. De grootste internet/bellen- en tv-aanbieders zijn hierbij aangesloten, daardoor verloopt de overstap probleemloos en is op de afgesproken datum gereed. Zodoende zit je geen dag zonder internet- of telefoonverbinding. De volgende providers doen hier aan mee: Budget Thuis, DELTA, KPN, Oxxio, T-Mobile, Tele2, Online.nl, XS4ALL en Ziggo. Youfone is hier niet bij aangesloten.

Wanneer kun je de overstapservice gebruiken?

  • Je huidige aanbieder ondersteunt de overstapservice
  • Je neemt bij je huidige provider tenminste internet af
  • Je vraagt een abonnement aan op hetzelfde adres als waar je huidige provider de dienst(en) levert

Wanneer kun je het beste zelf opzeggen?

  • Je huidige internetprovider biedt de overstapservice niet
  • Je neemt een nieuwe internetprovider omdat je verhuist
  • Je wilt overstappen naar glasvezel, maar er is nog geen glasvezel aangelegd en in de tussentijd kies je er voor geen vast internet te hebben
  • Je wilt je huidige aansluiting houden en je nieuwe abonnement er extra naast hebben
  • Je wilt slechts een deel van je huidige diensten of pakket bij je huidige provider opzeggen

Staat je provider er niet bij? Dan zul je het opzeggen zelf moeten regelen. Bestel eerst via Internetten.nl en zeg pas ná ontvangst van de bevestigingsbrief je oude abonnementen op. Heb je een gecombineerd abonnement met internet, bellen en/of tv? Geef bij je opzegging duidelijk aan of je je telefoonnummer wilt behouden. Heb je nu een DSL- of glasvezel aansluiting en hou je dit type aansluiting? Geef bij het opzeggen duidelijk aan dat je DSL- of glasvezel aansluiting behouden moet blijven.

Waar moet je op letten?

  • Controleer altijd eerst de voorwaarden van je huidige abonnement.
  • Zoek op wanneer je huidige contract afloopt. De meeste abonnementen hebben een looptijd van 1 of 2 jaar. Na de eerste contractermijn wordt het steeds stilzwijgend verlengd met een maand. Het abonnement stopt dan alleen als je het zelf opzegt.
  • Controleer de opzegtermijn van je huidige abonnement. Is de looptijd van je contract verstreken en is het contract stilzwijgend verlengd? Dan geldt maximaal één maand opzegtermijn. Die maand gaat direct lopen op de dag dat je je contract opzegt. Voorbeeld: als je op 14 september je overeenkomst opzegt, is de overeenkomst uiterlijk op 15 oktober beëindigd. De provider mag de opzegtermijn dus niet koppelen aan een kalendermaand of contractmaand.

Telefoonnummer behouden?

Je nummer kan in bijna alle gevallen worden overgenomen door je nieuwe provider. Moet je je abonnement toch zelf opzeggen? Zeg nooit je contract op voordat je bent overgestapt! Let met overstappen goed op wanneer je een vast telefoonnummer hebt dat je wilt behouden.

E-mailadres behouden?

Als je gebruik maakt van het e-mailadres dat je internetprovider je heeft gegeven, dan raak je deze kwijt bij een overstap. Wie niet steeds bij de overstap naar een andere provider een nieuw e-mailadres wil krijgen, kan kiezen voor een webmailadres, zoals Outlook of Gmail. Dit soort adressen zijn niet gekoppeld aan een internetprovider. Ook kun je een e-mailadres nemen dat gekoppeld is aan een eigen domein.
De telecomproviders hebben afgesproken dat het mogelijk wordt het e-mail adres nog een half jaar aan te houden, na de overstap, zodat je voldoende tijd hebt om alles aan te passen. Dit wordt in de loop van 2020 geregeld.

Informatieplicht en opzegrecht

Wanneer providers de voorwaarden wijzigen, moeten zij je hier tenminste vier weken van tevoren over informeren. Je hebt als abonnee het recht de overeenkomst kosteloos te beëindigen wanneer de wijziging nadelig is voor jou. Deze informatieplicht en het bijbehorende opzegrecht blijven gelden naast de wettelijke opzegtermijn van één maand.

30-03-2020

Navigatie