Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal

Overstappen naar een andere internetprovider

Je wilt overstappen naar een andere internetprovider. Je bent bijvoorbeeld op zoek naar een goedkoper internetabonnement, een snellere verbinding of een betere klantenservice. Het kan ook zijn dat je internet wilt combineren met bellen en televisie kijken bij dezelfde provider vanwege het gemak én de prijs (Alles-in-1).  Het combineren van verschillende producten bij dezelfde aanbieder kan ook combinatievoordeel opleveren.  Wisselen van internetprovider is heel eenvoudig. En dankzij de overstapservice zit je geen dag zonder internet. Hoe werkt overstappen?

Hoe werkt overstappen naar een andere internetprovider

Zo eenvoudig is overstappen via Internetten.nl

  1. Vul je postcode en huisnummer in, voor een overzicht op maat
  2. Wij tonen alle aanbiedingen op jouw adres
  3. Als je wilt, verfijn je de keuze en vergelijk je de selectie
  4. Bestel direct je keuze

Je hebt een maand opzegtermijn bij jouw huidige aanbieder. Dit komt 'goed' uit, een gemiddelde overstap is binnen 3 tot 4 weken gerealiseerd. Overstappen naar kabel kost gemiddeld 10 werkdagen. Na ontvangst van de bevestiging van de aanbieder heb je 14 werkdagen bedenktijd waarbinnen je de overeenkomst zonder opgaaf van redenen mag herroepen.

Overstappen naar een nieuwe provider

De overheid en internetproviders hebben afgesproken om het overstappen makkelijker te maken. Dit houdt in dat je nieuwe provider alles voor je regelt zoals het opzeggen van je huidige internet- en telefonie abonnement. Deze service heet Overstapservice Consumenten.  De meeste providers zijn hierbij aangesloten, daardoor verloopt de overstap probleemloos en is alles op de afgesproken datum gereed. Zodoende zit je geen dag zonder internet- of telefoonverbinding.

De volgende providers doen hier aan mee: Breedband Helmond, Budget Alles-in-1, Caiway, DELTA Fiber Nederland, Freedom Internet, Glasnet, Kabeltelevisie Noord-Oost Friesland, KPN, MTTM, Multifiber, Netvisit (Kabelnet Veendam), Online, Onvi, Oxxio, Plinq, RapidXS, Qonnected, Solcon, Stichting Kabeltelevisie Pijnacker, Tele2, T-Mobile Thuis, TriNed, XS4ALL, Youfone en Ziggo.

Het deelnemen aan de Overstapservice is niet gratis voor telecomaanbieders. Vandaar dat enkele providers niet meedoen. Cheapconnect en Jonaz  zijn hier bijvoorbeeld niet bij aangesloten (peildatum 14-7-2021). Nummerbehoud wordt wel geregeld trouwens, maar je moet zelf het contract bij de oude aanbieder opzeggeen. Deze providers kunnen je hier wel bij helpen, door bijvoorbeeld een voorbeeldopzegbrief aan te bieden.

Wanneer kun je gebruikmaken van de overstapservice?

  • Je bestelt bij je nieuwe aanbieder tenminste internet of een bundel van telecomdiensten.
  • Je wilt je huidige abonnement(en) opzeggen.
  • Je vraagt een abonnement aan op hetzelfde adres als waar je huidige provider de dienst(en) levert (voor vaste diensten)

Wanneer kun je het beste zelf opzeggen?

  • Je huidige en/of de nieuwe internetprovider biedt de overstapservice niet.
  • Je neemt een nieuwe internetprovider omdat je verhuist.
  • Je wilt overstappen naar glasvezel, maar er is nog geen glasvezel aangelegd en in de tussentijd kies je er voor geen vast internet te hebben.
  • Je wilt je huidige aansluiting houden en je nieuwe abonnement er extra naast hebben.
  • Je wilt slechts een deel van je huidige diensten of pakket bij je huidige provider opzeggen.

Kun of wil je geen gebruikmaken van de Overstapservice Consumenten? In dat geval zeg je zelf je huidige abonnement(en) op bij je huidige provider. Let op! Bestel eerst via Internetten.nl en zeg pas ná ontvangst van de bevestigingsbrief je oude abonnement(en) op.  Hoe je je huidige abonnement kunt opzeggen vind je op de opzegwebsite van je huidige aanbieder. Na het website adres typ je /opzeggen.

- Heb je een gecombineerd abonnement met internet, bellen en/of tv? Geef bij je opzegging duidelijk aan of je je telefoonnummer wilt behouden.
- Heb je nu een DSL- of glasvezel aansluiting en hou je dit type aansluiting? Geef bij het opzeggen duidelijk aan dat je DSL- of glasvezel aansluiting behouden moet blijven.
- Wil je televisie uit het pakket? Of het telefoonnummer? En de andere onderdelen behouden? Dat kun je vaak regelen via jouw eigen omgeving op de website van de aanbieder.

Waar moet je op letten?

  • Controleer altijd eerst de voorwaarden van je huidige abonnement.
  • Zoek op wanneer je huidige contract afloopt. De meeste abonnementen hebben een looptijd van 1 of 2 jaar. Na de eerste contractermijn wordt het steeds stilzwijgend verlengd met een maand. Het abonnement stopt dan alleen als je het zelf opzegt.
  • Houd er rekening mee dat je huidige provider mogelijk een afkoopsom in rekening brengt wanneer je je abonnement(en) voor einde contractdatum beëindigt. Meer informatie hierover vind je op de “mijn contract” omgeving van je huidige aanbieder.
  • Controleer de opzegtermijn van je huidige abonnement. Is de looptijd van je contract verstreken en is het contract stilzwijgend verlengd? Dan geldt maximaal één maand opzegtermijn. Die maand gaat direct lopen op de dag dat je je contract opzegt. Voorbeeld: als je op 14 september je overeenkomst opzegt, is de overeenkomst uiterlijk op 15 oktober beëindigd. De provider mag de opzegtermijn dus niet koppelen aan een kalendermaand of contractmaand.

Telefoonnummer behouden?

Je nummer kan in bijna alle gevallen worden overgenomen door je nieuwe provider. Mochten daar problemen bij optreden, dan wordt er contact met je opgenomen. Stap je over naar een provider waar je zelf het oude contract / abonnement moet opzeggen? Doe dat pas als je zeker weet wanneer het nieuwe contract ingaat. Of doe dit pas als je bent overgestapt! Je betaalt dan even meer, maar weet zeker dat de verbinding doorloopt. Let met overstappen goed op wanneer je een vast telefoonnummer hebt dat je wilt behouden.

E-mailadres behouden?

De telecomproviders hebben afgesproken dat het mogelijk moet zijn het e-mail adres nog een half jaar (6 maanden) aan te houden, na de overstap. Dan heb je voldoende tijd om alles aan te passen. Dit is in 2020 geregeld. Het geldt voor de e-mail adressen die je krijgt van de provider, zoals pietje@kpn.mail.com of kareltje@ziggo.nl. Bij sommige providers kun je zelfs nog 12 maanden gratis gebruikmaken van je e-mailadres. Na deze periode tegen betaling. 

Voor zover bekend bieden Caiway, KPN en Solcon de mogelijkheid om je mailadres mee te nemen, zij het meestal tegen betaling. Zo kun je nog 12 maanden gratis gebruikmaken van je  e-mailadres(sen), wanneer je je abonnement bij Solcon of Caiway opzegt. Daarna kun je voor € 4,95 per maand een e-mail only abonnement afsluiten bij Solcon en voor € 10,65 per maand bij Caiway. Stap je over van KPN naar Solcon dan kun je gratis je KPN mailadres blijven gebruiken. Stap je over van KPN naar XS4ALL dan is het eerste jaar gratis, daarna € 7,50 per maand. Dit bedrag betaal je ook als je naar een andere provider overstapt (peildatum 14-7-2021)

 Wil je niet steeds bij het overstappen naar een andere provider een nieuw e-mailadres krijgen? Kies dan voor een webmailadres, zoals Outlook of Gmail. Dit soort adressen zijn niet gekoppeld aan een internetprovider. Ook kun je een e-mailadres nemen dat gekoppeld is aan een eigen domein.

Verhuizen en overstappen

Een verhuizing lijkt een goed moment om over te stappen. Want wellicht kan het goedkoper en krijg je een snellere internetverbinding met meer televisiezenders. De telecompartijen kunnen dit echter niet goed verwerken. Want om een overstap goed te laten verlopen moet het adres dat je doorgeeft aan de nieuwe provider gelijk zijn aan het adres in de administatie van de oude provider. En dat is logischerwijze niet het geval bij een verhuizing. Je kunt er voor de veiligheid voor kiezen om nog op het oude adres over te stappen en het nieuwe contract mee te nemen. Of om het oude contract mee te verhuizen en later over te stappen. In dat laatste geval moet je goed controleren of het bestaande contract niet verlengd wordt bij een verhuizing. Wil je meer weten, lees dan onze verhuistips voor internet, bellen en TV.

Informatieplicht en opzegrecht

Wanneer providers de voorwaarden wijzigen, moeten zij je hier tenminste vier weken van tevoren over informeren. Je hebt als abonnee het recht de overeenkomst kosteloos te beëindigen wanneer de wijziging nadelig is voor jou. Deze informatieplicht en het bijbehorende opzegrecht blijven gelden naast de wettelijke opzegtermijn van één maand.

Geactualiseerd: 14-07-2021

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie