Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Column: KPN moet XS4ALL worden

door Erwin Boogert 1 reactie

KPN heeft een probleem van wereldformaat. Hij wil een provider ‘de onbetwiste kwaliteitsprovider zijn met de beste diensten, klantenservice en netwerken’ en stopt daaróm met XS4ALL. Dat zou een enorme downgrade worden. KPN moet er juist naar streven om zo goed te worden als XS4ALL en moet daaróm het bedrijf apart houden.

kpn-stopt-met-xs4all.png

Ik ben geen fan van geschiedenisboekjes herschrijven uit politieke correctheid en wat KPN van plan is lijkt precies daar op. Wéér staat het op het punt om een stuk Nederlandse internetgeschiedenis om zeep te helpen. Waarom moest Planet Internet sterven en is diens hele archief gewist?* Dat domein stond barstensvol Nederlandse internetgeschiedenis. Onlangs maakte KPN bekend dat nu Telfort, Yes Telecom en XS4ALL aan de beurt zijn. Die merken gaan eruit. Gewoon, omdat er een nieuw merkbeleid komt.

Wat KPN waarschijnlijk niet in het strategieplan had staan, was dat er een online petitie zou worden opgesteld. Die werd in een week tijd door tienduizenden fans ondertekend. Al deze mensen willen voorkomen dat het merk en bedrijf XS4ALL verdwijnt. Natuurlijk is dat voor een deel sentiment en misschien vrees voor verandering. Maar er zit meer achter. Veertigduizend mensen die bewust een petitie ondertekenen om een commercieel bedrijf te redden is een maatschappelijk signaal. Let wel: met 40.000 of meer handtekeningen in een politieke setting kunnen burgers een punt op de agenda van de Tweede Kamer zetten. Geen kattenpies.

Dat de klanten van Telfort en Yes Telecom zich niet verzetten is ook een teken. Die merken zijn kennelijk te missen. 

Vanwaar dan al die liefdesbetuigingen aan XS4ALL? Oude hackerhippies die geen afscheid willen nemen van hun dure speeltje en herinneringen aan vroeger? Klanten die niet meer kunnen pronken met hun e-mailadres? 

XS4ALL was een van Nederlands eerste ISP’s en geldt al jaren als de beste. Het heeft een trouwe schare klanten die graag wat meer betalen voor de technische kwaliteit van de apparatuur en de mensen die er werken. Belangrijker nog zijn de maatschappelijke activiteiten die het ontplooit. XS4ALL won als eerste een zaak tegen spammers voor de rechter, vocht voor de vrijheid van online meningsuiting, hielp Meldpunt Kinderporno oprichten en is een belangrijke sponsor van burgerrechtenorganisatie Bits of Freedom. Ook is het is de digitale pendant van de Koninklijke Bibliotheek voor honderden miljarden Europese webpagina’s. De provider heeft maatschappelijke relevantie. 

Is XS4ALL heilig en onaantastbaar? Natuurlijk niet. Het is ook maar een commerciële organisatie die uiteindelijk winst moet maken. Het gaat hier enkel om de vorm en de duurzaamheid waarmee dat gebeurt. Aangezien veel en steeds meer internetbedrijven niets anders doen dan jou en mij profileren en commercieel uitnutten, is er per definitie ruimte voor een tegenbeweging. En als het een internetprovider is die dat doet, nou graag dan. Als er een tijd was dat maatschappelijke relevantie nodig is dan is dat nu wel. Beschermers van burgerrechten, goedwillende hackers en leveranciers van kwaliteitsdiensten zijn nodig. De politiek doet het niet.

Misschien kun je zeggen dat XS4ALL al jaren zichzelf niet meer is. Dat het te weinig van zich heeft laten horen. Het is juist nu tijd voor activisme, voor profilering en segmentatie. En dat, dat is taal die de KPN-leiding snapt. 

XS4ALL is de geuzenpenning van KPN. Daar mag het trots op zijn en, wat mij betreft, op het wereldtoneel de mooie sier mee maken. Als KPN echt een kwaliteitsprovider wil worden, moet het ambiëren om zo goed te worden als XS4ALL. Tot die tijd kan die toetssteen niet verdwijnen.

* Redactie: het archief van Bellen.com is gelukkig niet gewist. In 2008 schreven wij: Merknamen Planet en Het Net verdwijnen, XS4ALL blijft  

Erwin Boogert

Columnist
Erwin Boogert
Auteur Erwin Boogert is journalist voor Emerce en werkt ook freelance. Hij schrijft al sinds jaar en dag columns voor Bellen.com.

Reacties (1)

Geplaatst door: Ruudje Meijssen Poitou ()

XS4ALL, fijne goede provider : zelfs met problemen is het een plezier met de hulplijn te praten.
Met geduld en een glimlach lossen ze alles op!

Reageren

Navigatie