Consumentenbond neemt internetmarkt onder de loep
Leestijd: 2 minuten
De Consumentenbond gaat krachtig optreden tegen alle internetproviders die consumentenleed veroorzaken. Dit kondigde de bond afgelopen woensdag aan.
Sinds een half jaar krijgt de Consumentenbond veel klachten over ADSL-abonnementen die consumenten konden afsluiten bij Tiscali. Het aanbod hield in dat ze geen aansluitkosten hoefden te betalen en een gratis modem kregen. In de praktijk bleek dat mensen dit "cadeau" moesten voorschieten en het geld niet, of pas na aandringen, terugkregen volgens de consumentenorganisatie. Ook komen er bij de bond andere klachten over Tiscali binnen zoals laat of niet reageren op vragen van klanten.
Tiscali is overigens niet de enige aanbieder die gratis modem- en aansluitkosten eerst laat voorschieten. Internetten.nl, die ook veel aanvragen voor Tiscali-abonnementen verwerkt, kan de klachtenstroom ten aanzien van deze provider niet onderschrijven. Wellicht wordt Tiscali door deze actie te eenzijdig in een kwaad daglicht gesteld. Immers, Tiscali was één van de eerste providers die snel overstappen mogelijk maakte en dat laat de consumentenorganisatie onbelicht. Dat feit is met name jammer omdat de bond ook veel kritiek kreeg over internetaanbieders, waarin het ongenoegen werd geuit van het niet snel kunnen overstappen. Juist daarin liep Tiscali voorop.
Overigens werden er over andere providers nog meer ongenoegens geuit: de snelheid van de verbinding blijkt onbetrouwbaar, wijzigingen van voorwaarden worden niet of onduidelijk kenbaar gemaakt en mensen kunnen opeens minder downloaden dan in eerste instantie was afgesproken.
Dit is voor de Consumentenbond aanleiding om de internetmarkt nader onder de loep te nemen. Om nog sterker te staan richting de internetproviders roept de bond iedereen op die een klacht heeft over zijn internetaanbieder, die in te dienen op Consumentenbond.nl. Ook niet-leden kunnen "Providerproblemen" melden.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...