E-mailen en chatten favoriet
Leestijd: 2 minuten
In 2005 hadden ruim vier op de vijf Nederlanders toegang tot internet. De internetaansluiting werd vooral gebruikt om te mailen, chatten en informatie op te zoeken. Ook telebankieren en elektronisch winkelen waren populaire activiteiten. Dat publiceert het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Een op de vijf heeft nog nooit internet gebruikt
In 2005 had 83 procent van de Nederlanders toegang tot internet, 60 procent van de Nederlanders via een breedbandverbinding. Toch hebben ruim 2 miljoen personen van 12 tot 75 jaar nog nooit internet gebruikt. Vooral lager opgeleide mensen in de leeftijd van 55 tot 75 jaar maken geen gebruik van internet. In 2005 had tweederde van hen nog nooit internet gebruikt.
Communicatie en informatie opzoeken favoriet
Internet wordt vooral gebruikt als communicatiemiddel en voor het opzoeken van informatie. Communicatie vond vooral plaats via e-mail, daarnaast chatte 40 procent. Onder jongeren van 15 tot 25 jaar was het aandeel chatters dubbel zo groot. Zes procent van de gebruikers telefoneerde via internet. Informatie opzoeken had vooral betrekking op goederen en gebruik van diensten in de reisbranche.
Telebankieren belangrijke activiteit
Ook werden in 2005 veelvuldig commerciële activiteiten via internet uitgevoerd, vooral door 25- tot 35-jarigen. Bijna zestig procent deed aan telebankieren, terwijl bijna de helft goederen hadden gekocht of verkocht via het internet.
Meerderheid internetgebruikers winkelt elektronisch
Bijna zestig procent van de internetgebruikers heeft ooit goederen besteld of gekocht via internet. Hierbij ging het vooral om literatuur, vakanties en software/hardware en elektronische benodigdheden. Ook kleding en sportartikelen werden vaak op deze wijze aangeschaft.
Veel ouderen bestellen boeken of vakanties
Ouderen hebben gemiddeld meer vrije tijd ter beschikking en meer geld dan jongeren. Dit geldt ook voor de ouderen die gebruik maken van internet. Zowel literatuur als vakanties werden via internet naar verhouding het meest door 55-plussers aangeschaft. Jongeren kochten via internet meer kleding en sportartikelen.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...