Gebruik tv via glasvezel stijgt nauwelijks
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Het aantal Nederlandse huishoudens dat via glasvezel naar digitale tv kijkt, is in het eerste halfjaar van 2014 nauwelijks gegroeid. Dat blijkt uit het Media Standaard Survey (MSS) onderzoek van Stichting Kijkonderzoek.
Volgens de onderzoekers zou er slechts sprake zijn van een lichte stijging van het aantal via glasvezel tv-kijkende huishoudens in Nederland. Het marktaandeel blijft hierdoor met zeven procent stabiel. Rond de 23 procent van de Nederlandse huishoudens gebruikt een DSL-verbinding voor het bekijken van digitale tv. De kabel blijft met 56 procent veruit het grootste marktaandeel hebben. DVB-T – in de volksmond Digitenne – volgt met acht procent. Satelliet heeft slechts nog een marktaandeel van zes procent.
Uit de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt blijkt dat het aantal breedbandabonnementen via glasvezel in het eerste kwartaal met 26 duizend is gegroeid. Het aantal breedbandabonnementen via de kabel nam met 52 duizend toe, terwijl het aantal abonnementen via DSL met ongeveer 37 duizend daalde.
Nu KPN met de nieuwe breedbandpakketten per 1 juli geen onderscheid meer maakt tussen een glasvezel- of een koperverbinding, zal het aantal glaskijkers wel omhoog gaan. Op dit moment is DSL voor 3-in-1 nog een stuk goedkoper dan glas, dus automatisch populairder. Alleen XS4ALL heeft de prijs gelijk getrokken. Dat wil zeggen dat XS4ALL abonnementen via glasvezel vanaf 3 juli dezelfde tarieven hebben als via het DSL-netwerk. Wanneer op een adres glasvezel beschikbaar is, wordt standaard de glasvezel-variant geleverd, waarbij de upload- en downloadsnelheid gelijk is. Bij KPN moet je voor meer snelheid (via glasvezel) bijbetalen.

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...