KPN wint marktaandeel in tv-markt
door Anniek Kruijer Leestijd: 1 minuut
De meest succesvolle aanbieder op de Nederlandse tv-markt is KPN. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper. In het tweede kwartaal won de provider opnieuw terrein ten koste van kabelaar Ziggo.
Groei door tv-aansluitingen
KPN's marktaandeel groeide in het tweede kwartaal met 0,3 procent en eindigde juni 2016 met 29,6 procent van alle tv-aansluitingen. Ziggo verloor 0,3 procent en sloot het kwartaal af met een marktaandeel van 51,4 procent. De groei van KPN komt vooral voort uit tv-aansluitingen via IPTV (DSL of glasvezel). Het totale tv-klantenbestand bedraagt nu 2,3 miljoen. Ondanks het klantenverlies blijft Ziggo marktleider met meer dan 4 miljoen tv-klanten.
Online tv kijken populair
Volgens het onderzoek hebben bijna alle Nederlandse huishoudens een tv-aansluiting. Steeds minder huishoudens nemen een extra tv-aansluiting. In plaats daarvan wordt steeds vaker naar online tv en video's gekeken via laptops, tablets en andere apparaten.
Daling totale tv-markt
KPN en Ziggo zullen in de toekomst een steeds kleinere vijver hebben om in te vissen, aldus het rapport. Tot en met 2020 verwacht Telecompaper dat de televisiemarkt met gemiddeld 0,6 procent per jaar zal dalen.

Ik ben Anniek, tot januari 2019 medewerker van de Bencom Group. Met de artikelen op Bellen.com wil ik jullie onafhankelijk informeren over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...