Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Lagere internetsnelheid dan beloofd?

door Jeanet Woldring

Internetters krijgen vaak een lagere internetsnelheid dan hun provider belooft. In de meeste gevallen krijgen gebruikers minder dan waar ze voor betalen. Het kabinet eiste drie jaar geleden al dat telecom- en internetaanbieders open moeten zijn over de internetsnelheid die ze leveren aan consumenten. Ook de Consumentenbond dringt er op aan reële internetsnelheden te communiceren. Ervaar jij ook een lagere snelheid dan beloofd? Wat kun je doen als je structureel niet de beloofde snelheid krijgt? Bekijk het stappenplan  lage internetsnelheid, met dank aan de Consumentenbond.

1. Meet de reële snelheid 
• Met www.speedtest.net. Klik op 'Begin Test' (en niet op 'Nu starten').
• Meet de snelheid met een netwerkkabel (dus niet via wifi) en zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting.
• Zorg dat alle andere apparaten uit staan.
• Sluit trage factoren, zoals een oude pc of laptop met te weinig internet geheugen uit en zet de programma's tijdens het meten uit. Zie verder: www.consumentenbond.nl/internetsneller.
• Meet gedurende een week en op verschillende tijdstippen. Bereken het gemiddelde: dit is de reële snelheid.

2. Zoek uit welke snelheid de provider heeft beloofd
• Beeld van iemand die snelheden zietIn bevestigingsbrieven, e-mails, contract of facturen.
• Door inloggen op de site van de provider. 

Vergelijk de reële snelheid met de beloofde snelheid. Ligt de reële snelheid veel  lager dan de beloofde snelheid? Laat ons en elkaar jouw metingen weten en ga naar stap 3.

3. Lijn doormeten
• Neem contract op met je provider.
• Vraag om het doormeten van de lijn.
• Laat de uitkomst zwart op wit zetten.

Als de door jouw provider gemeten snelheid vergelijkbaar is aan de door jou gemeten snelheid sta je sterker. Jullie zijn het erover eens dat dit de reële snelheid is.

Als de door de provider gemeten snelheid veel hoger ligt dan de door jou gemeten snelheid, probeer er dan achter te komen hoe jij die snelheid in jouw huis kunt brengen. Kijk op: www.consumentenbond.nl/internetsneller.

Vergelijk de door jou en de provider gemeten snelheden met de beloofde snelheid. Ligt de door jou en de provider gemeten snelheid veel lager dan de beloofde snelheid? Ga dan naar stap 4.

4. Klaag bij je provider
• Via Klachtenkompas.nl. Hier zijn de meeste vaste providers, zoals KPN en UPC, bij aangesloten. Uitzonderingen zijn Tele2 en Ziggo. Met een reactie via een contactformulier, een e-mail of een brief.

Kijk voor de tekst die je hierbij kunt gebruiken naar onze voorbeeldbrief 'in gebreke stelling'. Lost de provider het probleem niet naar jouw tevredenheid op? Ga dan naar stap 5.

5. Ontbinden van contract
• Beeld doorstrepen contractHeb je al meer dan één of twee jaar een abonnement bij deze provider en heb je niet tussendoor verlengd? Dan kun je opzeggen en op zoek naar een nieuwe provider. Abonnementen langer dan het contract (vaak is dat één jaar, in enkele gevallen twee jaar), hebben een maandelijkse opzegtermijn.
• Heb je korter dan de contractsperiode van één of twee jaar een abonnement? Dan kun je vragen om je abonnement te ontbinden. Dat kan met een e-mail of een brief. Je kunt daarbij gebruik maken van de tekst uit onze voorbeeldbrief 'ontbinden'.

Doet de provider niets? Dan komt stap 6:

6. Ga naar de Geschillencomissie

Leg jouw klacht voor aan de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten.

http://www.consumentenbond.nl/campagnes/internetsnelheid/stappenplan-internetsnelheid/

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Navigatie