Nog slechts 14 procent analoge tv-kijkers
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Het zal je niet verbazen: het aantal digitale kijkers neemt toe. Hierdoor wordt het aantal Nederlandse huishoudens dat op het belangrijkste televisietoestel in huis naar analoge tv kijkt automatisch minder. Volgens de Stichting Kijkonderzoek (SKO) kijkt nog maar zestien procent van de Nederlanders enkel analoog naar tv. Uit de laatste cijfers van Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt zelfs dat nog maar 14 procent analoge ontvangst is.
Digitalisering van tv-abonnementen
De helft van de abonnementen is analoog én digitaal, terwijl 36 procent alleen digitaal is. In onderstaande grafiek uit de Telecommonitor van het eerste kwartaal toont ACM de digitalisering van de abonnementen over de afgelopen twee jaar.
De nu overgebleven groep analoge kijkers lijkt niet uit zichzelf naar digitale tv te willen overstappen, schrijft TotaalTV. Redenen hiervoor zijn tevredenheid met het zenderaanbod en beeldkwaliteit. Dit ondanks dat digitale tv een groter zenderaanbod en in vrijwel alle gevallen een betere beeldkwaliteit biedt.
Overstap naar digitale tv onvermijdelijk
Toch lijkt overstappen naar digitale tv voor de analoge kijker onvermijdelijk. TotaalTV: UPC en Ziggo hebben al meerdere malen aangekondigd dat ze op langere termijn met het aanbieden van analoge tv gaan stoppen. Bij deze kabelbedrijven is digitale tv al de standaard geworden en wordt analoge tv als extra en gratis dienst aan klanten aangeboden. UPC verkleinde onlangs het analoge zenderaanbod al naar dertig kanalen en heeft laten blijken dat uiterlijk in 2017 de stekker uit analoge tv wordt getrokken. Analoge tv neemt veel ruimte op het kabelnetwerk in beslag. Kabelbedrijven hebben die ruimte in de directe toekomst nodig, onder meer voor betere beeldtechnieken als HD en Ultra HD en voor het aanbieden van sneller internet. Dat kabelbedrijven nog niet met analoge tv gestopt zijn, komt door het grotere gebruik op het tweede en derde televisietoestel in huis.
1 op de 3 huishoudens heeft harddiskrecorder
Uit het Media Standaard Survey onderzoek van SKO blijkt verder dat één op de drie huishoudens een harddiskrecorder heeft aangesloten op één of meer toestellen. Een vijfde (21%) van de huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settop box.
Internettoegang via tv wint aan terrein
In 49 procent van de huishoudens is nu een tablet aanwezig. In de tweede helft van 2013 was dat in 45 procent. Ook internettoegang via de televisie wint aan terrein: 22 procent van de huishoudens tegenover 18 procent een half jaar geleden.
Kijk op TOTAALWIJZER voor internet+bellen+digitale tv
(een 3-in-1 pakket is goedkoper dan 3 losse abonnementen)
Bron: Stichting Kijkonderzoek/MSS

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...
-
Bij deze provider kijk je het voordeligst naar ESPN
17 aug ESPN Compleet zit bij Online.nl en Freedom bij het TV pakket inbegrepen. Hoeveel betaal je bij ander...