Vergelijk gratis, objectief en onafhankelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 20.00 uur
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Sterke groei consumentenbestedingen via internet

Leestijd: 2 minuten

Sterke groei consumentenbestedingen via internet zet door

Aankopen op afstand door consumenten (via catalogi, internet, telefoon enzovoort) zijn in de eerste helft van 2002 gestegen naar een omzet van € 1,06 miljard, een stijging van 25,6% ten opzichte van een jaar geleden. Omzetcijfers over 2001 laten zien dat Nederland inmiddels het vierde land in Europa is qua thuiswinkelomzet, na Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk.
In de ranglijst van de gemiddelde thuiswinkelbesteding per inwoner neemt Nederland een plaats in de middenmoot in: in 2001 bedroeg de gemiddelde besteding € 114.

De omzetstijging in de thuiswinkelbranche in de eerste helft van 2002 met ruim 25% is opvallend in vergelijking met de 3,8% stijging in de reguliere detailhandel. De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, zijn tot stand gekomen in samenwerking met de leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, en zijn gebaseerd op cijfers van CBS (oktober 2002) en Blauw Research (augustus 2002). De meer dan 90 leden van Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo’n 70% van totale thuiswinkelmarkt.

De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is met name te danken aan de sterke groei van online consumentenbestedingen. In de eerste helft van 2002 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar € 445 miljoen, een stijging van 86% ten opzichte van de eerste helft van 2001.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De forse omzetgroei betekent een inhaalslag voor Nederland op Europees niveau. Consumenten kiezen bewust voor nieuwe bestel- en aankoopkanalen. Het vertrouwen in verkopen op afstand neemt toe. Ook zal de komst van de euro een positieve invloed gehad hebben op de verkopen via catalogi en internet. Consumenten belonen thuiswinkeliers voor de transparantie van prijzen. Prijzen in catalogi (soms maar twee keer per jaar gedrukt) en prijzen op internet zijn gemakkelijk en eenvoudig door consumenten met elkaar te vergelijken.”

Aan deze transparantie probeert proberen www.bellen.com en www.internetten.nl al enkele jaren een positieve bijdrage te leveren door simpele tariefsvergelijkingen op telecom- en internetgebied. Dat het o.a. resulteert in meer consumentenvertrouwen in online aankopen is een positieve ontwikkeling.
Geactualiseerd: vrijdag 18 oktober 2002
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.

Navigatie