Vaker glasvezel voor snel internet
door Jeanet Woldring Leestijd: 2 minuten
Het aantal klanten voor de kabel is gedaald, terwijl het aantal klanten dat voor glasvezel kiest juist gestaag stijgt. Zo’n 3,2 miljoen huishoudens krijgen nu breedbandinternet via de kabel en circa 3,6 miljoen huishoudens via het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. Dat blijkt uit de Telecommonitor van toezichthouder ACM over het tweede kwartaal.
3,2 miljoen kabelinternet; 3,6 miljoen via koper- en glasvezel
Bestuurslid ACM Henk Don: “Deze twee ontwikkelingen zien we al langer: zo’n 3,2 miljoen huishoudens krijgen nu breedbandinternet via de kabel en zo’n 3,6 miljoen huishoudens via het koper- en glasvezelnetwerk van KPN. De regulering van ACM zorgt ervoor dat het netwerk van KPN beschikbaar blijft voor andere aanbieders, zoals Vodafone en Tele2.”
Glasvezelaansluitingen gegroeid naar 792 duizend
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal kabelaansluitingen met 77 duizend aansluitingen is afgenomen. Vooral glasvezelproviders hebben geprofiteerd van de daling op kabel. In het afgelopen kwartaal is het aantal glasvezelverbindingen gegroeid met 7,5 procent tot 792 duizend aansluitingen.
KPN bezig met upgrade kopernetwerk
KPN is bezig met het upgraden van zijn kopernetwerk, waardoor hogere snelheden mogelijk zijn. Het aantal koperaansluitingen (DSL-aansluitingen) met een snelheid boven de 30 Mbpss is de afgelopen periode dan ook met ruim 50 duizend aansluitingen gestegen. Het aantal koperaansluitingen met een lage bandbreedte snelheid (onder de 10 Mbps is het afgelopen jaar met 11 procent afgenomen.
Ziggo verloor klanten na fusie UPC
In het tweede kwartaal is het aantal kabeltelevisieaansluitingen met 59 duizend aansluitingen afgenomen. Voornamelijk Ziggo heeft na de fusie met UPC aansluitingen verloren.
Aanbieders van glasvezelaansluitingen profiteren van het verlies van kabelaanbieders, aldus de toezichthouder. In het afgelopen jaar is het aantal glasvezeltelevisieverbindingen met 37 procent gestegen tot 715 duizend aansluitingen.
Benieuwd wat op jouw adres beschikbaar is?
Doe de postcodecheck

Jeanet Woldring is ruim 20 jaar als directeur verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Ze is eindredacteur van de content, nieuws- en persberichten op de Bencom websites. Jeanet is gespecialiseerd in het onafhankelijk vergelijken van telecom, energie en verzekeringen voor zowel de zakelijke als consumentenmarkt. Door jarenlange ervaring heeft ze een brede kennis van de ontwikkeling van deze geliberaliseerde markten en schrijft er ook regelmatig over.
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
T-Mobile heet vanaf nu Odido
5 sep T-Mobile Nederland gaat vanaf 5 september 2023 verder als Odido. Dit geldt voor de merken T-Mobile e...
-
Grote internetproviders verhogen de prijzen: hoe kun je alsnog geld besparen?
8 jun Door de inflatie en de energiekosten gaan ook de prijzen van internet en televisie omhoog. Wij legge...
-
Hoge inflatie? Tips waarmee je makkelijk bespaart op internet, tv en bellen
1 feb Met een torenhoge inflatie is het slim je abonnement voor internet, tv en bellen onder de loep te ne...
-
'Internetabonnement kan tientallen euro's goedkoper'
19 sep De prijs van een internetabonnement kan de helft goedkoper. Ziggo en KPN vormen een duopolie wat zor...