Gratis, objectief en onafhankelijk internet vergelijken
Ben Woldring
Ook bekend van Gaslicht.com!

Terug naar het nieuwsoverzicht

Welke providers geven de reële internetsnelheid?

door Jeanet Woldring

Welke internetsnelheid kan er werkelijk gehaald worden op jouw adres? Dat blijkt vaak niet duidelijk. Er staat bij het bestellen van een internetabonnement of in het contract vaak wel een ‘pakketsnelheid’ maar niet altijd de werkelijk te behalen snelheid op jouw adres. Providers hebben afgesproken om eerlijk en open te zijn over internetsnelheden. Deze afspraken zijn vastgelegd in een gedragscode die vanaf 1 januari 2013 geldig is. Welke providers zijn twee jaar na dato wel eerlijk over de internetsnelheid en wie niet?

Onderzoek

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat met name de DSL-providers in de communicatie duidelijker moeten worden over de reële snelheid. De bond startte de campagne ‘Eerlijk over internetsnelheden’ wat al enig resultaat heeft opgeleverd. 

XS4ALL en Solcon benoemen de reële snelheid wel vooraf, maar niet in het contract. XS4ALL liet de Consumentenbond in december weten ook de reële snelheden in het contract te vermelden en dit spoedig af te ronden. Solcon gaat overwegen om de reële snelheid in de orderbevestiging op te nemen. Online.nl en Tele2 spannen de kroon en noemen zowel in het contract als vooraf niets over de reële internetsnelheid. KPN, Stipte en Telfort houden zich correct aan de regels en vermelden de reële snelheid zowel vooraf als in het contract.

Volgens de Consumentenbond is er ook géén enkele provider (geldt ook voor glasvezel en kabel) die in het contract vermeldt dat consumenten rechten kunnen ontlenen aan de beloofde snelheid.

Reactie Online.nl en Tele2

Zelf hebben wij contact gezocht met de beide providers die op dit moment  geen reële snelheid noemen. Online.nl belooft nu om de reële snelheid uiterlijk 1 augustus 2015 op zijn website te vermelden en in contracten op te nemen. Tele2 hoopt de werkelijke snelheid in 2015 te kunnen introduceren.

DSL-providers en de 'postcodecheck'

Bij het onderzoek is alleen gekeken naar DSL-providers en niet naar kabelaars en glasvezelaanbieders. Het verschil tussen beloofde snelheid en echt geleverde snelheid speelt het meest bij DSL-providers aangezien daarbij de afstand van jouw woning tot de wijkcentrale van grote invloed is. Hoe verder je van de wijkcentrale woont, hoe lager de snelheid bij de hoofdaansluiting in het huis wordt.

Op Internetten.nl en Totaalwijzer.nl gaan we uit van de door providers gecommuniceerde maximale snelheid. Dat hoeft dus niet de reële internetsnelheid te zijn die je op jouw adres krijgt. Heb je een geschikt pakket gevonden, klik dan vervolgens op de ‘Bestel’ knop om naar de aanbiederssite te gaan. Je weet nu dat –wanneer je op de aanbiederssite een postcodecheck doet- je bij de meeste DSL-aanbieder (m.u.v. Online.nl en Tele2) je de werkelijke snelheid te zien krijgt die haalbaar is op jouw adres.

Jeanet Woldring

Algemeen directeur
Jeanet Woldring
Ik ben Jeanet, vanaf 2000 werkzaam als directeur voor Bencom, het bedrijf achter Gaslicht.com en Energiewereld.nl. In het Noord-Groningse Usquert is het allemaal begonnen met Bellen.com. Mijn passie is een bijdrage te leveren aan de beste vergelijkingssites op het gebied van telecom, internet, energie, hotelbranche en verzekeringen. Onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en transparantie is mijn credo.
Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Navigatie