Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op internetten.nl helpen we jou ook te besparen op je internet en tv!
Vergelijk alle internetproviders
Ben Woldring
Wij vergelijken al
jaar
Vergelijk en kies de beste deal
Alles-in-1 vergelijken

Helft van de overstappers kiest voor internet only-abonnement

door Marit Veldkamp Leestijd: 3 minuten

Traditioneel tv kijken wordt ieder jaar minder populair en de opmars van streamingsdiensten en on-demand kijken zet nog steeds door. Deze ontwikkeling uit zich steeds meer in de keuzes die consumenten maken als ze van provider overstappen. Sinds mei dit jaar koos al meer dan de helft van alle overstappers voor een pakket met alleen internet. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar is dat een toename van 10%. Overstappen van internet + tv naar internet only kan op jaarbasis wel 300 euro besparen. De groei van internet only-abonnementen resulteert aan de andere kant in een daling in het aantal overstappers dat voor een alles-in-één-pakket met internet, tv en bellen heeft gekozen. Vergeleken met vorig jaar (mei tot augustus) is de keuze voor dit pakket met bijna één derde afgenomen. Dit blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Internetten.nl (bekend van Gaslicht.com).

Minder traditioneel tv kijken leidt tot toename internet only-abonnementen

Traditioneel tv kijken, ofwel een programma kijken dat op dat moment wordt uitgezonden, neemt al jaren af. We bepalen liever zelf wanneer én welke tv-programma’s we kijken. Het on-demand of via een streamingsdienst kijken is daardoor de laatste jaren sterk toegenomen. Bij deze nieuwere vorm van tv kijken heeft een tv-abonnement steeds minder toegevoegde waarde. Via de tv-app van een provider of een streamingsdienst kan namelijk ook vaak live en on-demand tv worden gekeken. Mede hierdoor neemt het aantal mensen dat een internet only-pakket afsluit de afgelopen 3 maanden een aanzienlijke vlucht. Uit de analyse van Internetten.nl blijkt dat meer dan de helft (51%) van de overstappers in juli 2023 koos voor een internet only-abonnement.

In het eerste kwartaal van 2023 was er nog een kleine opleving van het aantal afgesloten pakketten met internet en tv, maar dat aandeel daalt sindsdien. Vermoedelijk hebben de prijsverhogingen en de inflatiecorrecties die de tv-aanbieders dit jaar hebben aangekondigd en doorgevoerd consumenten aan het denken gezet om andere keuzes te maken. Marit Veldkamp, telecomexpert van Internetten.nl: “Met een internet only-abonnement zonder tv kun je structureel 120 tot 180 euro per jaar besparen. Dat is snel verdiend als je toch niet of nauwelijks tv kijkt.”

Interessante kortingen voor overstappers

Providers verhogen de prijzen voor bestaande klanten regelmatig, terwijl nieuwe klanten juist interessante kortingen krijgen. Deze kortingen, de hoge kosten voor tv en de toenemende populariteit van streamingsdiensten verklaren het feit dat veel consumenten voor een internet only-abonnement kiezen. Marit Veldkamp: “Zit je al jaren bij dezelfde provider voor tv en internet, maar kijk je vooral via streamingsdiensten en on-demand, dan kan een overstap naar internet only je het eerste jaar een besparing van 300 euro opleveren.”

Steeds minder interesse in alles-in-één-abonnementen

Tegelijkertijd blijft het aantal afgesloten alles-in-één-pakketten dalen. Het aantal overstappers dat in juli voor dit pakket koos, is vergeleken met oktober 2022 gehalveerd. In juli 2023 koos 1 op de 10 consumenten voor een alles-in-één-pakket. Deze daling betekent ook dat overstappers steeds minder waarde hechten aan een vaste telefoon. Marit Veldkamp: “Dit is een logische ontwikkeling aangezien bijna iedere Nederlander over een mobiele telefoon beschikt. Daarnaast liggen de kosten van vaste telefonie veel hoger dan van bijvoorbeeld een sim only-abonnement. Voor 200 belminuten betaal je ongeveer 40 euro per jaar bij sim only terwijl je bij vaste telefonie al snel 70 euro per jaar kwijt bent”.

Helft van de overstappers kiest voor internet only-abonnement
Geactualiseerd: maandag 4 september 2023

Marit Veldkamp
Marit Veldkamp Accountmanager

Marit is sinds 2016 werkzaam bij de Bencom Group. Als accountmanager is zij verantwoordelijk voor de externe contacten met onder andere telecomproviders, daardoor is ze goed op de hoogte wat er speelt in de telecommarkt. Daarnaast houdt Marit zich samen met haar collega's bezig met de content op de telecomwebsites zoals bellen.com en internetten.nl om jou van de meest actuele informatie te voorzien.

Vergelijk en kies de beste deal

Op Internetten.nl vergelijken we gratis alle internet pakketten en providers. Geef aan wat je belangrijk vindt, wij zetten dat op een rijtje. Dan kun jij gemakkelijk een keuze maken.